Læger: Ventetid hos 1813 skyldes ikke telefonfis

Fire læger har ringet til akuttelefonen 255 siden 1. januar. En enkelt læge 150 gange, oplyser regionen.

Det er problematisk, at læger ringer til hovedstadens akuttelefon for at skælde sygeplejerskerne ud eller smække røret på. Men opkaldene er ikke årsag til akuttelefonens lange ventetider.

Sådan siger formand for Lægeforening, Mads Koch Hansen, efter at Region Hovedstaden har afsløret chikaneopkald fra læger.

- Der er tale om enkelttilfælde, og opkaldene forklarer overhovedet ikke de massive problemer, 1813 har. Det er ikke det, der har forhindret 1813 i at fungere, siger han.

Allerede lørdag anklagede koncerndirektør i Region Hovedstaden, Svend Hartling, journalister og læger for at sætte prop i akuttelefonen.

Da betegnede Mads Koch Hansen anklagen som en meget grov påstand og krævede at se dokumentation.

- Jeg kunne ikke forestille mig, at det var læger, der havde ringet ind uden grund. Jeg kan kun tage skarpt afstand fra det, hvis det er tilfældet, siger han og oplyser, at det herudover ikke er en sag, Lægeforeningen vil gå ind i.

Koncerndirektør i Region Hovedstad, Svend Hartling, kræver ellers, at lægeforeningen indskærper over for sine medlemmer, at de skal "opføre sig ordentligt".

Siden 1. januar har fire læger ringet til den nye 1813-akuttelefon i Region Hovedstaden mere end 255 gange.

En enkelt læge har ringet omkring 150 gange, oplyser regionen. Og når lægen kommer igennem til en sygeplejerske, konstateres blot: "der er ikke andet, jeg vil bare klage over der her, fordi det er simpelthen urimeligt."

Desuden har 13 forskellige numre ringet 711 gange til 1813 siden 1. januar, noget som ifølge regionen kan betegnes som chikaneopkald.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik