Da en chauffør tilbage i august 2020 mistede herredømmet over sin lastbil og kørte ind i et betonautoværn med buede betonlåg på Motorring 3 uden for København, skete der noget yderst tragisk.
Tre af betonlågene på autoværnet rev sig løs og store stykker beton blev slynget over i den modsatte vejbane, hvor en kvindelig bilist i 30’eren kom kørende. Hun blev ramt gennem forruden og mistede livet.
Nu går Vejdirektoratet i gang med at fjerne betonlågene i midterrabatten på Motorring 3 på en 21 kilometer lang strækning mellem Rødovre og Jægersborg Station. Det gør de af sikkerhedsmæssige årsager fortæller Michael Aakjer Nielsen, der er afdelingsleder hos Vejdirektoratet, til TV 2 Lorry.
- Vi fjerner betonlågene nu på grund af den fatale ulykke, der skete tilbage i 2020, siger Michael Aakjer Nielsen og uddyber:
- Vi vælger at fjerne betonelågene, fordi de udgør en risiko, selvom den er meget lille. Vi har haft betonlågene i 40 år, uden der er sket noget, men vi tør ikke at løbe risikoen, siger Michael Aakjer Nielsen.
Havde ikke råd til udbedring
Motorring 3 er det første sted, hvor betonlågene bliver fjernet. Herefter skal betonlågene fjernes på Helsingørmotorvejen og Holbækmotorvejen.
Det sker næsten to år efter, at ulykken på Motorring 3 indtraf.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
- Der er to grunde til, at vi først fjerner lågene nu. Vi ville undersøge, hvad der skulle ske på de to andre strækninger (Helsingørmotorvejen og Holbækmotorvejen, red.), så vi kunne lave udbedringen samtidig. Det ville være den billigste løsning at gøre det i et samlet udbud, siger Michael Aakjer Nielsen og fortæller, at de dengang ikke havde penge til at fjerne betonlågene.
- Oprindeligt havde vi estimeret til, at det ville koste 10 til 12 millioner kroner på alle tre strækninger. Så dyrt blev det ikke, siger Michael Aakjer Nielsen.
Prisen på at fjerne de cirka 13.000 betonlåg, der i alt er på de tre strækninger, kommer nu til at koste i omegnen af to millioner kroner.
Det skyldes at Vejdirektoratet fik et tilbud, der var meget lavere end det, de havde forventet.
"Vi vidste ikke bedre"
Ifølge Michael Aakjer Nielsen vidste Vejdirektoratet ikke, at der var en risiko ved betonlågene før ulykken august 2020. Han påpeger, at der er sket påkørsler før, men ikke hvor betonlågene er blevet ødelagt.
Var det en fejl, at betonlågene var der til at begynde med?
- Man kan godt sige, at det var en fejl, at lågene var der til at starte med. Dengang man traf beslutningen, der havde man haft samme typer af værn og havde aldrig haft problemer. Vi vidste ikke bedre, siger Michael Aakjer Nielsen og uddyber:
- Hvis ulykken ikke havde været der, havde vi ikke gjort noget. Det er næsten en utænkelig ulykke, som så skete, siger Michael Aakjer Nielsen.
Låg betyder ikke noget for sikkerhed
At betonlågene bliver fjernet nu vil ikke få betydning for autoværnets primære funktion.
- Betonlågene har ingen sikkerhedsmæssige betydning. Det er ren æstetik. Der er jord inde under lågene. Lågene har lukket for ukrudt, siger Michael Aakjer Nielsen og fortæller, at lågene også har beskyttet nogle kabler, der har været i autoværnet.
Michael Aakjer Nielsen fortæller til TV 2 Lorry, at betonlågene ikke vil blive erstattet af andre låg, men at der måske bliver lagt en såkaldt fiberdug, der skal dæmme op for ukrudt i autoværnet.
Betonlågene skal senest være fjernet den 1. juli på Motorring 3, og på Helsingørmotorvejen og Holbækmotorvejen skal de senest være fjernet den 1. september.
Når betonlågene er blevet fjernet, bliver de kørt til knusning. Herefter kan den knuste beton blive genanvendt i nye veje.
Arbejdet bliver udført som aften- og natarbejde, hvor trafikken bliver indsnævret fra tre til to spor i hver retning.
Vejdirektoratet forventer ikke, at arbejdet vil skabe kø, da der ikke vil blive afspærret i myldretidsperioder eller dagtimer.