- Forbrugerne er selv meget opmærksomme på, hvad der
er kopier, og hvad der er ægte, og vi bliver kontaktet rigtig
meget af forbrugere, som har set kopier. Vores købere er
interesserede i den rigtige vare, så de tipper os ofte, når de
ser nye måder at omgå reglerne på. Både i Danmark, men også
internationalt, siger Jan Helleskov, pr- og kommunikationschef
hos Fritz Hansen.Bestyrelsesmedlem i Dansk Forening til
Bekæmpelse af Produktpirateri advokat Hanne Weywardt kender fra
sit virke som partner i MAQS Law Firm også til, at flere
forbrugere vender sig imod piratkopierne og går til
mærkevareproducenterne eller deres advokater.- Så sent som i
mandags blev jeg gjort opmærksom på en butik, som forhandler
kopivarer, fortæller Hanne Weywardt.MAQS Law Firm repræsenterer
bl.a. Gucci, Calvin Klein og North Face, som alle producerer
mærkevarer i den eksklusive ende af prisskalaen.- Når
forbrugerne henvender sig med oplysninger om kopivarer, så er
det som oftest, fordi de føler sig snydt, og en anden forklaring
kan være, at mange har fået flere penge mellem hænderne. Det
betyder, at de også kan komme i nærheden af den ægte vare, og
derfor ikke bryder sig om, at andre køber kopivarerne, vurderer
Hanne Weywardt.Dertil kommer mange omtaler i pressen, som også
har været med til at skærpe forbrugernes opmærksomhed på de
ulovlige kopivarer, mener hun.