Koks med el-biler: Sådan kan det løses

Trods udfordringer med opladning har interessen for elbiler aldrig været større - det mærker de også på Bilbasen.dk

Interessen for at køre elbil er i voldsom vækst. Det kan især aflæses i Region Hovedstaden, som topper listen over antallet af solgte elbiler i Danmark. 

Sidste år blev der i hele landet solgt 14.000 elbiler - flere end 6.200 af dem blev solgt i Region Hovedstaden. Til sammenligning blev der i Region Midtjylland - som er nummer to på listen - solgt omkring 2.700 elbiler sidste år.

Også når det handler om andelen af solgte elbiler, i forhold til benzin- og dieselbiler, indtager Region Hovedstaden en førerposition.

Stadig udgør salget af elbiler dog kun en lille del af de knapt 200.000 biler, som sidste år blev solgt i Danmark. Omkring hver 14. var en elbil.

Se Søndagsmagasinet om elbiler.

En af de helt store udfordringer, mange elbilsejere kæmper med, er at finde et sted at lade bilen op, hvis de ikke har en oplader derhjemme - eller hvis de er på langfart.

Problemet kan være afstanden til nærmeste lader. Og især i København er det et problem, at ladepladserne er blokeret af andre elbilsejere, der benytter dem til parkering - uden at bilen lader op.

Det er, som reglerne er i dag, helt lovligt. Men det er en af de ting, der skal laves om på, hvis det står til Bilkommissionen, der, med Anders Eldrup i spidsen, skal hjælpe regeringen med en grøn omstilling af den danske vognpark.

Kommissionen lægger blandt meget andet op til, at der skal være tidsbegrænsning på ladepladserne, lige som det for eksempel er tilfældet bag Frederiksberg Rådhus, hvor E.ON og Clever har opsat ladestandere.

Brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance, der blandt andet repræsenterer de virksomheder, som skal opsætte ladestandere, kom også for nylig med en udmelding, der kan blive til stor gavn for elbilisterne, hvis planerne realiseres.

Branchen har en ambition om inden 2025 at have sat 20.000 ladestandere op i hele Danmark. Og samtidig skal det blive nemmere at betale for opladningen, selv om man benytter en anden ladeudbyder end der, hvor man har abonnement.

Den betalingsbrik eller -app, man bruger, skal kunne benyttes på alle andres netværk, lyder ambitionen.

I 2020 var hver tredie af de nyindregisterede elbiler i Region Hovedstaden en Tesla Model 3.
I 2020 var hver tredie af de nyindregisterede elbiler i Region Hovedstaden en Tesla Model 3.
Foto: Peter Boye/TV 2 Lorry

Trods alle udfordringerne er der en stigende interesse for at købe elbil. Det mærker de på søgningen hos Bilbasen.dk, der videreformidler brugte biler.

- Den er meget, meget stor. Og et eksempel er, at hvis vi tager en Tesla 3, så er den faktisk 10 gange mere søgt end Volkswagen Passat, fortæller Bilbasens markedsanalytiker, Jan Lang til TV 2 Lorry.

Stadig er der relativt få elbiler til salg på Bilbasen.dk i forhold til benzin- og dieselbiler, men antallet er på vej op:

- Vi kan se, at udbuddet stiger markant i øjeblikket. Vi lå i august måned 2020 på omkring 1000 elbiler til salg, og nu er vi over 2000. Men vi er stadig nede i et antal, der slet ikke kan følge med efterspørgslen, siger Jan Lang.