København går glip af reklamepenge

Københavns Kommune går glip af penge i kommunekassen, når mediebureauer hænger store bannerreklamer op i København.

Ofte glemmer bureauerne nemlig at indberette det til kommunen og betale den obligatoriske afgift.

- Der er et stort antal, som først bliver anmeldt, når vi gør opmærksom på, at vi har set det på gaden, siger Jesper Sejerø Hansen, der er områdechef for 'byliv' i Københavns Kommune til DR København.

Glemsomme bureauer

Det koster 30.000 kroner i afgift at have en enkelt stor reklame hængende i bare et par uger.

Men indberetter man ikke, og kommunen ikke selv opdager reklamen, så er de penge sparet.

Det seneste år, har kommunen kun fået fem indberetninger fra mediebureauer - og det selvom store stilladsreklamer ikke er noget særsyn i København.

Men ifølge Jesper Sejerø Hansen, er det svært for forvaltningen at kontrollere for ulovlige reklamer.

- Der er reklamer vi aldrig nogensinde ser, fordi vi ikke kan være alle steder i byen, siger Jesper Sejerø Hansen.

I kommunen vil man helst vil tro, at mediebureauerne glemmer indberetningen.

Alligevel vil Jesper Sejerø Hansen ikke afvise, at forglemmelsen sker med vilje.

- Den tanke kunne man godt få. Det ligger ligefor at tænke, at det er noget de glemmer for at spare nogle penge, siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra medie-bureauerne.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik