Kampagne skal lære kunder at have respekt overfor billetkontrollører

De ansatte hos Movia står ofte for skud, når noget skal kritiseres i den offentlige trafik. Nu starter trafikselskabet en kampagne, som skal lære kunderne at have respekt for medarbejderne.

Vi kender historien, og den er ikke køn. 

Gang på gang bliver chauffører og billetkontrollører i både bus og tog overfuset og udsat for vold.

Det har nu fået trafikselskabet Movia til at starte en kampagne, som skal sætte fokus på, at alle skal have en god oplevelse, når de færdes i den offentlige trafik - også de ansatte.

Kampagnen, der løber over fem uger, kommer efter efterårets TV 2-udsendelser 'De respektløse danskere'. 

Her fik danskerne et indblik i billetkontrollørens arbejde, og den hårde tone, de ofte er må se sig udsat for.

- Med kampagnen ønsker Movia at holde fast i, at den gode oplevelse i busser og lokaltog skal gælde for vores mange passagerer, men også for vores ansatte, siger kommunikationsdirektør Camilla Struckmann i en pressemeddelelse.

Trafikselskabet bruger to slogans til at formidle budskabet i kampagnen: "Vi er sammen om at få det hele til at køre", og "Det er go' stil at have styr på billetten".

Go'-stil kampagnen kører i busser og på Facebook og er blot ét af flere tiltag, som Movia tager for at forbedre arbejdsmiljøet for billetkontrollørerne. 

Til trods for den fortsat hårde tone, har det forebyggende arbejde allerede nu båret frugt. Movias egen indsats startede i 2015, og siden da har antallet af voldelige og verbale hændelser været støt faldende.

Fakta

  • Selvom tonen er skærpet i de senere år, har Movia med konfliktdæmpende uddannelse og kurser til billetkontrollørerne haft succes med at nedbringe psykiske og fysiske overfald de senere år.
     
  • I 2016 var der sammenlagt 66 pct. færre registrerede episoder i billetkontrollen i forhold til året før med et fald fra 83 til 28 registrerede fysiske og psykiske episoder. En fysisk episode får fra uønsket fysisk kontakt, spyt og skub til voldeligt overfald. Mens en psykisk episode f.eks. kan være skældsord eller overfusning.
     
  • En netop offentliggjort opgørelse for 2017 viser, at antallet af psykiske og fysiske overfald på billetkontrollørerne fortsat er faldende. Movia havde sidste år 12 registrerede episoder, hvoraf tre episoder ikke skyldtes billetkontrolarbejdet.
Kilde: Moviatrafik.dk

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik