Især hovedstadsområdet får mere trafik på vejene, viser nye tal

Motorvejstrafikken i hovedstadsområdet stiger væsentligt mere end i resten af landet, viser nye trafiktal fra Vejdirektoratet.

Bilkøer er blevet et mere hyppigt syn i hovedstadsområdet. Her oplever man en kraftigere vækst på motorveje end i resten af landet. Foto: Claus Fisker - Ritzau Scanpix

Trafikken på motorvejene stiger over hele landet, men den kraftigste vækst oplever man på motorvejene omkring København.

Her er trafikmængden steget med mellem 3,8 og 4,7 procent. Landsgennemsnittet er 3,1 procent.

Det viser Vejdirektoratets målinger af trafikken i første del af 2018.  

Målingerne er foretaget på fire af de største indfaldsveje til København – Amagermotorvejen, Køge Bugt Motorvejen, Motorring 3 og Helsingørmotorvejen - over de første otte måneder af 2018.

Læs også Vejen banet for forlængelse af Hillerødmotorvejen: Håber at påbegynde i 2020

Minister: Det skal vi gøre noget ved

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance erkender, at belastningen er høj på motorvejene i hovedstadsområdet.

- Den højere trafik hænger sammen med økonomisk vækst, så det er positivt, at der er gang i hjulene – bogstavlig talt. Vi har heldigvis udbygget motorvejene flere steder, så vi bedre kan rumme den øgede trafik, men presset på motorvejene er fortsat og i stigende grad alt for stort på mange kritiske strækninger, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.  

- Det ønsker regeringen at gøre noget ved, når vi fremlægger en infrastrukturplan med investeringer fra 2021, hvor vi igen har et økonomisk råderum til at sikre bedre forhold på motorvejsnettet.

Artiklen fortsætter efter videoen...

03:15

En VVM-redegørelse fastslår, at en 4-sporet motorvej mellem Allerød og Hillerød er "samfundsmæssigt yderst rentabelt".

Luk video

Læs også Efter opråb fra 29 kommuner: Her er transportministerens svar

Kritisk belastningsgrad i hovedstadsområdet

Trafikdirektøren for Vejdirektoratet forklarer, at trafikvæksten på motorvejene blandt andet er medvirkende til at lede bilister væk fra de mindre veje, hvilket medfører færre trafikuheld.

- Væksten skyldes efter vores vurdering blandt andet den økonomiske fremgang, den stigende beskæftigelse, det øgede privatforbrug og den voksende bilpark, og det er oplagt at nogle af disse faktorer slår særligt stærkt igennem i Hovedstadsområdet for tiden, siger trafikdirektør Niels Tørsløv fra Vejdirektoratet.

Vejdirektoratets trafikprognoser viser, at trængslen på de hjemlige motorveje vil fortsætte med at stige i de kommende år.

Ser man frem mod 2030 vil flere af de store motorveje i Hovedstadsområdet have det, der kaldes en kritisk belastningsgrad.  

03:21

Efter en forlængelse af Hillerød-motorvejen kom et stort skridt nærmere, er der risiko for lange udsigter, hvad angår den ønskede Frederikssundsmotorvej.

Luk video

Læs også Politikere og erhvervsliv går sammen i trafikkamp

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik