Ingen S-tog på særlige strækninger i weekenden - New York-teknologi skal testes

Banedanmark tester nye signalsystemer på strækningerne nord for Østerport og på Ringbanen i den kommende weekend. 

Tjek Rejseplanen.dk, hvis du skal køre med S-tog i weekenden. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Ny teknologi, der allerede er rullet ud i byer som New York, Paris og Madrid, skal på længere sigt give færre forsinkelser på S-tog i hovedstadsområdet. 

Men først skal systemerne testes, og det sker blandt andet i den kommende weekend den 1. og 2. august. 

Læs også Oprør over færre S-tog: "Ikke rimeligt, at borgere betaler med forringelser"

Derfor vil der disse dage ikke køre S-tog på strækningerne nord for Østerport og på Ringbanen.

På kortet herunder kan du se, hvor der ikke kører S-tog.

Artiklen fortsætter efter kortet...

Det vil ikke være muligt at køre S-tog på strækningerne nord for Østerport og Ringbanen i weekenden. Undtaget er dog strækningen fra Jægersborg til Hillerød. De fremhævede stationer altså dem, der ikke betjenes af S-tog.  Foto: TV 2 Lorry

Der vil blive indsat togbusser på de nævnte strækninger - se nærmere informationer om togbusser længere nede i denne artikel. 

Banedanmark oplyser, at man har forsøgt at planlægge test af signalsystemerne på tidspunkter, hvor togtrafikken bliver mindst mulig forstyrret. 

Signalsystemerne skal udskiftes, fordi de gamle systemer er gamle og nedslidte, skriver Banedanmark på sin hjemmeside. Således vil alle signalsystemerne på S-banen blive udskiftet de kommende år. 

Læs også 18-årig kvinde overfaldet i S-togstunnel - overfaldsmænd og redningskvinde efterlyses

Det skal ifølge Banedanmark “sikre en robust, stabil og pålidelig togtrafik.” 

Det nye signalsystem er allerede testet og taget i brug på strækningen mellem Jægersborg Station og Hillerød Station, hvor linjerne A og E kører. Denne strækning havde både det ældste signalsystem og togkontrolsystem på S-banen, oplyser Banedanmark. 

Den nye teknologi

  • Det nye signalsystem er baseret på såkaldt Communication Based Train Control (CBTC) og skal erstatte det nuværende signalsystem.
  • Systemet er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner. Der er allerede tilsvarende systemer i drift flere steder i verden herunder New York, Paris, London og Madrid.
  • Så systemet er kendt og afprøvet teknologi, men det skal tilpasses danske forhold.
  • Teknologien i det nye signalsystem betyder blandt andet, at de traditionelle signaler langs sporet forsvinder.
  • Lokoføreren får derimod signalet direkte ind på en skærm i førerhuset i toget via radiosignaler.  
  • Desuden betyder den nye teknologi, at der vil være langt mindre udstyr i og omkring sporene end der er i dag.

 

Kilde: Banedanmark

Artiklen fortsætter efter billedet... 

Sådan virker den nye teknologi Foto: DSB/Banedanmark

Artiklen fortsætter efter billedet...

Sådan kører togbusserne Foto: DSB/Banedanmark

Her holder Togbusserne:

Nordhavn: Busholdepladsen tættest på Metroen foran stationen
Svanemøllen: Østerbrogade på begge sider af vejen
Hellerup: Busholdepladsen foran stationen
Bernstorffsvej: Tranegårdsvej på begge sider af stationen
Gentofte: Brogårdsvej på begge sider af vejen
Jægersborg: Jægersborgvej 300 m fra stationen på begge sider af vejen
Lyngby: Busholdepladsen foran stationen

Ny Ellebjerg: Busholdepladsen foran stationen
Vigerslev Allé: Vigerslev Allé på begge sider af vejen
Danshøj: Danshøj betjenes ikke af Togbusser
Hvidovre: Busholdepladsen ved busterminalen
Ålholm: Roskildevej på begge sider af vejen
KB Hallen: Peter Bangs Vej på begge sider af vejen 
Grøndal: Godthåbsvej på begge sider af vejen 
Flintholm: Busholdepladsen foran stationen
Fuglebakken: Borups Allé 40 m fra stationen på begge sider af vejen
Nørrebro - mod Ny Ellebjerg: I krydset Fr.sundsvej/Nrd.Fasanvej ved Movias buslinje 4A
Nørrebro - mod Hellerup: I krydset Fr.sundsvej/Lygten
Bispebjerg: Oppe på broen på begge sider af vejen
Ryparken: Lyngbyvej på begge sider af vejen
Charlottenlund: Rådhusvej 50 m fra stationen på begge sider af vejen
Ordrup: Ordrupvej 300 m fra stationen på begge sider af vejen
Klampenborg: Busholdepladsen foran stationen

Emdrup - mod Farum: På Tuborgvej i krydset ved Emdrupvej 450 m fra stationen
Emdrup - mod Hellerup: På Emdrupvej i krydset ved Tuborgvej 450 m fra stationen
Dyssegård: Lyngbyvej 600 m fra stationen på begge sider af vejen 
Vangede: Ellegårdsvej på begge sider af vejen 
Kildebakke: Solnavej på begge sider af vejen 
Buddinge: Buddingevej på begge sider af vejen 
Stengården: Gammelmosevej på begge sider af vejen 
Bagsværd: Bindeledet på begge sider af vejen lige ved busholdepladsen 
Skovbrynet: Skovdiget på begge sider af vejen 
Hareskov: Gammel Hareskovvej 250 m fra stationen på begge sider af vejen 
Værløse: Kollekollevej på begge sider af vejen 
Farum: Busholdepladsen foran stationen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik