En kommende forbindelsesvej mellem Helsingørmotorvejen og Østerbro i København risikerer at ende som en dårlig discountløsning, der bliver for lille til fremtidens trafikbehov og derudover vil lamme togtrafikken på Kystbanen og S-banen i flere måneder under byggeriet. Det mener de borgerlige partier på Københavns Rådhus, som nu slår alarm til deres partifæller på Christiansborg for at få hjælp til at undgå en hovsa-løsning.
Baggrunden er, at pengene til vejforbindelsen, som bliver første etape af en østgående ringvej til Amagermotorvejen via en havnetunnel, i øjeblikket kun rækker til en firesporet vej, delvis i terræn, på en mindre etape mellem Helsingørmotorvejen og Østerbro til godt to mia. kr. Teknik- og miljøordførerne for V, K og DF ønsker derimod en seks-sporet vej i en boret tunnel til fem mia. kr., som går helt ud til Københavns Nordhavn, hvor der med tiden skal opføres en ny bydel med 40.000 beboere og 40.000 arbejdspladser.