Ingen penge til tunnelprojekt i København

De borgerlige partier på Københavns Rådhus appellerer til regeringen om, at et milliarddyrt vejbyggeri ved Nordhavnen kan sættes i bero, fordi der ikke er råd til en tunnelløsning. Men transportministeren vil have vejen åbnet i 2014 som aftalt, skriver Berlingske Tidende mandag.

En kommende forbindelsesvej mellem Helsingørmotorvejen og Østerbro i København risikerer at ende som en dårlig discountløsning, der bliver for lille til fremtidens trafikbehov og derudover vil lamme togtrafikken på Kystbanen og S-banen i flere måneder under byggeriet. Det mener de borgerlige partier på Københavns Rådhus, som nu slår alarm til deres partifæller på Christiansborg for at få hjælp til at undgå en hovsa-løsning.
Baggrunden er, at pengene til vejforbindelsen, som bliver første etape af en østgående ringvej til Amagermotorvejen via en havnetunnel, i øjeblikket kun rækker til en firesporet vej, delvis i terræn, på en mindre etape mellem Helsingørmotorvejen og Østerbro til godt to mia. kr. Teknik- og miljøordførerne for V, K og DF ønsker derimod en seks-sporet vej i en boret tunnel til fem mia. kr., som går helt ud til Københavns Nordhavn, hvor der med tiden skal opføres en ny bydel med 40.000 beboere og 40.000 arbejdspladser.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik