Ingen corona-panik - men supermarked sælger nu flere langtidsholdbare varer

Der er ingen grund til at bekymre sig om tomme hylder i butikkerne på grund af covid-19, forsikrer selskaberne bag landets største supermarkedskæder.

00:31

Max Skov Hansen, der er købmand hos Rema 1000 i Valby, melder om stigning af flere solgte varer, som er langtidsholdbare. Video: TV 2 Lorry

Hos flere af landets største supermarkedskæder oplever man ikke, at kunderne er begyndt at hamstre varer på grund af coronavirussen. Foto: Ritzau - Scanpix

1 af 2

20 dåser makrel i tomat, en hel kasse instant nudler og 10 pakker toiletpapir.

Hvis disse varer står øverst på din indkøbsseddel, så er det måske, fordi du bekymrer dig meget om coronavirussen, der lige nu spreder sig og indtil videre har smittet 90 danskere, mens mere end 700 personer er i hjemmekarantæne.

Læs også Corona-smitte på populær natklub: Har du været der?

Og når man ser billeder fra udlandet, hvor hylderne i butikkerne står gabende tomme, så kan man godt forstå, at en vis usikkerhed og frygt får næring til at spire.

Der er ikke panik, men vi har henover weekenden oplevet, at folk i højere grad køber tørvarer og langtidsholdbare varer

Jonas Schrøder, kommunikationschef, Rema 1000

Men hos flere af landets største supermarkedskæder oplever man dog ikke, at kunderne er utrygge, og at danskerne ligefrem er begyndt at hamstre varer.

Hos Salling Group, der blandt andet ejer Netto, Føtex og Bilka, er der på nuværende tidspunkt ingen bekymring at spore.

- Vi tager det roligt, og det virker det heldigvis også til, at kunderne gør. Udover efterspørgslen på håndsprit, så oplever vi ikke for øjeblikket en større efterspørgsel på de typiske hamstringsvarer som eksempelvis konserves, modermælkserstatning og gær. Der er vi slet ikke endnu, siger Jacob Nielsen, kommunikationskonsulent hos Salling Group, til TV 2 Lorry.

Riskiks og Cup Noodles solgt i weekenden

Hos Rema 1000 er meldingen en smule anderledes, for her har man på hovedkontoret trods alt mærket en målbar stigning af bestemte varegrupper, som er blevet solgt ekstra meget i løbet af de seneste dage.

Læs også Toprestaurant halverer prisen på grund af corona-frygt

- Der er ikke panik, men vi har henover weekenden oplevet, at folk i højere grad køber tørvarer og langtidsholdbare varer, siger kommunikationschef Jonas Schrøder til TV 2 Lorry.

- For eksempel har jeg i dag været i kontakt med vores købmand i Valby i København, som fortæller, at der er sket en stigning i salget af varer som riskiks, Cup Noodles, gær og også toiletpapir. Så de varer skal han have bestilt mere af her fra vores hovedlager siger han.

Der er mange flere varer herhjemme end der er mennesker, så ingen grund til at gå i panik, for vi skal nok have varer på hylderne

Lars Aarup, kommunikations- og analysechef hos Coop.

Hos Coop, der driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen og coop.dk, samt datterselskaberne Irma og Fakta, tager man corona-truslen meget alvorligt.

Har nedsat taskforce

Som de øvrige konkurrenter i branchen, følger Coop myndighedernes anbefalinger til punkt og prikke, og selskabet har derfor nedsat en central taskforce, der overvåger 24 timer i døgnet.

- De står klar til at alarmere, hvis vi skal i beredskab. Det er vi helt klar til, men der er vi slet ikke, som situationen ser ud nu. Tværtimod oplever vi, at danskerne er meget besindige, og generelt vi er ikke stødt på de store efterspørgsler fra vores kunder bortset fra håndsprit. Vi har bestilt så meget, vi kan, men den håndsprit, der produceres, går fortrinsvis til plejehjem og hospitaler, og det er sådan set meget fornuftigt, siger Lars Aarup, kommunikations- og analysechef hos Coop.

Læs også Gymnasium lukker: To elever smittet med coronavirus

- Vi har vanvittigt mange varer på lager i Danmark. Der er mange flere varer herhjemme end der er mennesker, så ingen grund til at gå i panik, for vi skal nok have varer på hylderne, siger han.

Samme melding lyder det også fra de øvrige selskaber.

- Vi er i en situation, der ændrer sig dag for dag, så det er svært at spå om, hvad der præcist vil ske, men vi vil ikke se tomme hylder. Der er vi slet ikke endnu, siger Jonas Schrøder fra Rema 1000.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik