Hver tredje Kbh-lærer stresstruet

En ny undersøgelse, som Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø står bag, og som 530 københavnske folkeskolelærere har deltaget i, viser, at 37 procent af dem er truet af stress, depression og følgesygdomme.

Hos resten af danskerne gælder det for 17 procent.

»I forhold til den øvrige befolkning trives lærerne på skolerne mindre. Tallet blandt lærerne er højere, end vi havde forventet. Vi havde forventet 17 procent, ligesom hos resten af befolkningen«, siger Jesper Kristiansen, der er seniorforsker ved forskningscentret, til Politiken.

Undersøgelsen viser, at nogle af de ting, der påvirker lærerne negativt, er, at de føler, de har for lidt indflydelse på beslutninger, der bliver taget i relation til deres arbejde, at de savner mere indflydelse på arbejdsmængden, og at der mangler anerkendelse fra skolelederen. Samtidig svarer 56 procent af lærerne, at deres arbejde generelt er følelsesmæssigt belastende.

Formanden for Københavns Lærerforening, Jan Trojaborg, er bekymret over andelen af lærere, der mistrives.

»Klassekvotienten i København er bare steget og steget i de senere år. Og så har vi fået nogle børn ind i folkeskolen i inklusionens hellige navn, og det påvirker lærere temmelig meget. Flere inkluderede børn er helt klart en medvirkende årsag til, at lærerne bliver stressede«, siger han til Politiken.

Pia Allerslev (V), der er børne- og ungeborgmester i Københavns Kommune, kalder tallene »triste«.

»Jeg tror, at en af forklaringerne handler om, at lærerne har haft et hårdt forår under lockouten, hvor de har følt sig udstillet i pressen.

Og så viser rapporten jo klart, at mange lærere ikke mener, at de får anerkendelse og et klap på skulderen af deres leder. Skolelederne skal være meget mere opmærksomme på, at den største ressource er deres medarbejdere«, siger hun til Politiken.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik