Hver anden har opgivet at få fat på lægen

Har du også prøvet at vente i telefonkø, når du ringer til din praktiserende læge, så er du ikke den eneste.

En undersøgelse foretaget af YouGov for metroxpress viser, at over halvdelen af danskerne på et tidspunkt har droppet at kontakte deres læge telefonisk på grund af for lang ventetid.

Formanden for Danske Patienter, Lars Engberg, udtrykker stor bekymring:

»Det er helt forfærdeligt. Måske opgiver man telefonkøen og tænker, at de symptomer, man har, nok ikke er noget alvorligt. Hvis man har en alvorlig sygdom som cancer, er det altafgørende, hvor hurtigt man kommer i behandling,« siger han til metroxpress.

Regionerne har netop genoptaget overenskomsforhandlingerne med de praktiserende læger om deres samarbejde med det offentlige sundhedsvæsen. Her er let tilgængelighed hos lægen et af emnerne på bordet:

»Her skal vi have en god snak om lægernes vilkår og om hvilke krav, vi kan stille til lægerne. Derfor vil jeg heller ikke gå ud med bål og brand nu.

Men jeg vil gerne slå fast, at det er meget uheldigt, hvis syge mennesker opgiver at få kontakt til lægen på grund af ventetid i telefonkø - sådan må det under ingen omstændigheder være,« siger Jens Stenbæk, formand for Regionernes Lønnings- og Takstnævn.

Det er ikke godt nok, at halvdelen af danskerne har droppet at komme igennem til lægen, erkender formanden for Praktiserende Lægers Organisation, Bruno Melgaard Jensen.

»Målet er, at alle skal kunne komme igennem. Vi skal være tilgængelige, og er vi ikke det, så risikerer man, at de rigtige ikke kommer til at tale med lægen,« siger han og peger på, at man løbende øger tilgængeligheden ved blandt andet at etablere akutlinjer.

Lægeformanden er dog meget skeptisk over for undersøgelsen.

»Jeg anerkender ikke jeres spørgsmål, for det siger ikke noget om, hvor længe man har ventet, eller hvad man ville tale med lægen om,« siger han til metroxpress og henviser til to undersøgelser af den telefoniske tilgængelighed udført blandt de praktiserende læger i Region Midtjylland i 2012, hvor 85 procent kom igennem til praksis inden for fem minutter og 95 procent inden for 10 minutter.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik