Her er Tour de France-ruten gennem København

En rute med svære tekniske passager og danske kulturskatte i de københavnske gader venter rytterne på 1. etape af Tour de France 2021.

Et væld af seværdigheder, et centralt knudepunkt for cyklister - og en særlig kringlet forhindring. 

Det står på menuen, når verdens bedste cykelryttere fredag den 2. juli 2021 kører 1. etape af Tour de France med start ved H. C. Andersens Boulevard og mål ved Rådhuspladsen i København. 

Ruten er netop blevet offentliggjort af blandt andre Tour de France-arrangørerne, A.S.O, erhvervsministeren og en række borgmestre på et pressemøde i Vejle. 

1. etape bliver en 13 kilometer lang og teknisk udfordrende enkeltstart, der primært går gennem Indre By, dog med et par afstikkere til Nørrebro og Østerbro.

Ruten er tilrettelagt, så adskillige kendte kulturattraktioner vil blive vist frem for de mange tv-seere, der følger med verden over.

Du kan se ruten herunder:

Her kan du se, hvordan enkelstartsruten går gennem København.

En rute for eksperter

Rent sportsligt er der tale om en rute for enkeltstartseksperter, mener TV 2’s cykelekspert Rolf Sørensen. 

- Det er en enkeltstart for de rigtige specialister. Der er flere sving, men det er kun fire-fem af dem, der er svære. Resten er højhastigheds-enkeltstart - eksempelvis frem og tilbage på Østerbrogade. Det kan betyde, at de allermindste bjergryttere kan sætte et minut til, siger Rolf Sørensen. 

Så stor en begivenhed er Tour de France

Rutens linjeføring afspejler også, at en Grand Depart, som Tour de France-starten kaldes i Frankrig, ikke kun tager hensyn til sportslige interesser. 

Foruden en række historiske og kulturelle seværdigheder som Kastellet, Den Lille Havfrue, Amalienborg Slotsplads, Nyhavn og Tivoli skal rytterne også passere Dronning Louises Bro.

I billedgalleriet herunder kan du se nogle af de seværdigheder, ruten går forbi:

 

 

Københavns Kommune har tidligere kaldt den verdens mest cykeltrafikerede vej med op mod 40.000 daglige cyklister. 

Overborgmester glæder sig over rute

I løbet af transmissionen vil tv-kommentatorer fra hele verden altså tale om Københavns fortræffelige attraktioner og status som verdenskendt cykelby. 

Og det glæder naturligvis overborgmester i København, Frank Jensen (S).

- Vi vil gerne fremvise nogle af de her meget kendte steder, vi forbinder med København. Men først og fremmest vil vi gerne vise den hverdagscyklisme, som jo var det, der gjorde, at det overhovedet lykkedes at bringe Tour de France hertil - altså at over halvdelen af københavnerne bruger deres cykel som dagligt transportmiddel, siger Frank Jensen til TV 2 Lorry.

Svær passage ved Den Lille Havfrue

Fra et sportsligt synspunkt glæder Rolf Sørensen sig dog særligt til at se, hvordan feltet klarer en teknisk svær passage omkring Kastellet og ved Langelinie. 

- Der er mega smalt. En meget fed passage, der er teknisk svær, men som bliver super flot at se på omkring den Lille Havfrue. Her ville jeg stå, hvis jeg var tilskuer den dag, siger Rolf Sørensen. 

Herefter kan farten igen sættes op på strækningen ned mod Amalienborg Slotsplads. Her vil rytterne brage over brostenene forbi Christian VIII’s Palæ. 

Da København i 2011 var vært for VM i cykling gik enkeltstartsruten også over Amalienborg Slotsplads. Det blev et dramatisk punkt på ruten, hvor den ellers så teknisk kapable og  firedobbelte verdensmester Fabian Cancellara måtte en tur i barrieren i det snævre sving

Under VM i cykling i 2011 kørte rytterne også over Amalienborg Slotsplads.
Under VM i cykling i 2011 kørte rytterne også over Amalienborg Slotsplads.
Foto: Camilla Rønde/Ritzau Scanpix

Det kostede ham dyrebare sekunder i kampen om sølvmedaljen, som han missede med fem sekunder, da han kom i mål ved Rådhuspladsen.  

Rolf Sørensen forventer dog ikke, at Amalienborg vil være specielt udfordrende for rytterne.

- Der kommer ikke til at ske noget. Det er kun, hvis det er rigtig vådt, at man skal være opmærksom, siger Rolf Sørensen. 

I 2011 drejede rytterne til venstre på Amalienborg Slotsplads for at passere Frederik VIII Palæ, og ruten fra verdensmesterskaberne dengang adskiller sig i det hele taget ganske meget fra Tour de France-enkeltstarten i 2021. 

Passer godt til danskerne

Der var færre sving og dermed flere lange lige stykker i den flade danske hovedstad, og Tony Martins vindertid var dengang den hurtigste nogensinde kørt ved en VM-enkeltstart. 

Da København var vært for VM i enkeltstart i 2011 var der dengang også start og mål på H.C. Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen. Her er det Michael Mørkøv i aktion dengang. 
Da København var vært for VM i enkeltstart i 2011 var der dengang også start og mål på H.C. Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen. Her er det Michael Mørkøv i aktion dengang. 
Foto: NILS MEILVANG/Ritzau Scanpix

Rolf Sørensen forudser, at rutens beskaffenhed passer godt til flere af de danske ryttere, der excellerer i tidskørsel. 

- Den passer faktisk rigtig godt til Kasper Asgreen, Søren Kragh Andersen og Mads Pedersen. De kunne godt alle tre gå i top ti. De tre er vores chancer, og jeg vil da ikke udelukke, at der er en mulighed for en dansker i den gule trøje på 1. etape, siger Rolf Sørensen.

Lørdag den 3. juli 2021 køres 2. etape fra Roskilde til Nyborg. Du kan læse mere om turen gennem Lejre og Roskilde Kommune her.

Overborgmester Frank Jensen om Tour de France-ruten i København: