Her bruger familier flest penge på nye biler – og her bruger de færrest

Hovedstadsområdet rummer store forskelle fra kommune til kommune, når det kommer til købsvaner udi nye biler.

Der kører mange nye og dyre biler på vejene i Nordsjælland.

Med tanke på, at formuerne generelt er velpolstrede i kommunerne nord for København, er det næppe så overraskende.

Men en ny opgørelse over danskernes forbrug på nye biler fra Danmarks Statistik kaster lys over forskellen på byboere og indbyggere i oplandet. Især hvis man ser på forbruget hos familierne.

Rudersdal, Allerød og Hørsholm topper nemlig listen over kommuner, hvor familierne investerede flest penge i nye biler i 2020.

Opgørelsen viser også, at vejnettet i Allerød lægger asfalt til mange spritnye biler. Her købte fem procent af kommunens familier nemlig en helt ny bil i 2020, hvilket er den højeste andel i Danmark. I slipstrømmen på Allerød følger en stribe andre nordsjællandske kommuner, hvor en høj andel af husholdningerne har rekvireret nye køretøjer.

Til sammenligning ligger to andre kommuner i hovedstadsområdet, som også rummer masser af velhavende mennesker, helt i bunden af listen.

Familierne i København og på Frederiksberg lader nemlig til at være godt tilfredse med at bruge cyklen og den offentlige transport. De er de mindst bilkøbelystne af slagsen i Danmark. Færre end to procent af familierne shoppede ny vogn i 2020 – landsgennemsnittet ligger på tre.

Dyreste biler shoppes i Gentofte

Danmarks Statistik har også set på, hvor de dyreste biler bliver købt henne. Her bliver de færreste nok chokerede over at læse, at Gentofte Kommune er stedet, hvor de mest bekostelige slæder ruller ud fra bilforhandleren.

Her var gennemsnitsprisen på en ny bil 351.900 kroner for Gentofte-familierne.

Hvis man vender listen på hovedet, så topper Albertslund over steder, hvor de nye biler blev købt billigst. 222.100 kroner lød gennemsnitsprisen på i 2020.

Ifølge Danmarks Statistik er det generelle billede, at de dyreste biler er købt i Nordsjælland, mens de billigste biler er købt i Københavns Vestegn.

Større biler som SUV'er og MPV'er har vundet indpas blandt forbrugerne.
Større biler som SUV'er og MPV'er har vundet indpas blandt forbrugerne.
Foto: Tobias Schwarz/AFP/Ritzau Scanpix

Og hvad med corona - påvirkede det slet ikke noget? Målt på antallet af biler, der blev solgt i 2020 versus 2019, så faldt det sidste år med 12 procent. Til gengæld blev der brugt masser af penge på de biler, der blev købt. Det totale private forbrug i 2020 var 24,2 milliarder kroner, hvilket stort set er på niveau med 2018 og 2019.

Lægger man erhvervets indkøb af biler oveni, kommer tallet for det samlede forbrug på nye biler op på 54,3 milliarder kroner. Det er fire milliarder mindre end i 2019, som var et år, der slog alle rekorder.

Et tredje og sidste interessant fund fra statistikbanken er, at vi danskere i stigende grad forelsker os i store biler. I 2020 var tæt på halvdelen af alle nye bilkøb af segmenterne SUV eller MPV, som er store personbiler eller minibusser.

Til gengæld er vores forbrug af mindre biler i klassen mini, small og medium gået betydeligt tilbage fra at udgøre næsten 80 procent af nyindkøbene i 2021 til nu blot at tegne sig for 37 procent.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Forbrug

20201129-145432-L-1920x1281we

Se listen: Her får borgere mest og mindst tilbage i skat

sommerhuse(4)

Første gang i et år: Flere sommerhuse til salg

Rekordsommerhus i Tisvildeleje.

Priseksplosion: Sommerhus og lejlighed sætter vilde salgsrekorder

sushi

Kakerlakker fundet hos kendt sushikæde – ejer raser over bøde

Lorryland

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere