Helsingørmotorvejen genåbner ikke mandag eftermiddag

Helsingørmotorvejen vil fortsat være lukket mandag eftermiddag, da oprydningen efter brokollaps kræver tid.

Vejdirektoratet slår mandag morgen fast, at Helsingørmotorvejen ikke når at blive klar til, at pendlerne skal hjem mandag eftermiddag. Til gengæld er der en mulighed for, at motorvejen atter vil åbne igen tirsdag.

Det siger Erik Stoklund Larsen, der er anlægschef i Vejdirektoratet.

- Vi kan ikke åbne motorvejen i eftermiddag, men vi har et spinkelt håb om, at vi muligvis kan gøre det i morgen tidlig, men det melder vi ud efter middag, når vi har snakket med entreprenørerne igen, siger Erik Stoklund Larsen.

- Vi er cirka halvvejs i oprydningsarbejdet her til morgen, og det går faktisk som forventet. Da vi satte i gang i går 14.30, lagde vi en plan, som vi følger nu, siger han.

Sydgående spor ryddes først

Erik Stoklund Larsen tilføjer, at det ikke er muligt at sætte flere maskiner ind for at fremskynde oprydningsarbejdet, og at det i første omgang er det sydgående spor mod København, som bliver ryddet.

Motorvejen er lukket, efter at broen ved Egebækvej ved Nærum lørdag aften styrtede delvist sammen i forbindelse med støbearbejde.

Støberiet var gået i gang om morgenen, men ved 21.30-tiden skete ulykken - og en større mængde byggemateriale landede på kørebanen. Ingen kom noget til ved kollapset - hverken trafikanter eller arbejdere, men motorvejen blev grundigt spærret for trafik i begge retninger mellem Nærum og Gl. Holte.

Beregn 40-45 minutter ekstra transporttid

Strækningen er en af de mest befærdede i Danmark - godt 80.000 biler benytter sig af motorvejen i løbet af et døgn.

Derfor anbefaler Vejdirektoratet, at man finder alternative ruter på vej til arbejde eller i hvert fald beregner ekstra tid på vejen. Det er derfor en god idé at tage 30-45 minutter tidligere hjemmefra end normalt.

DSB har samtidig indsat ekstra togvogne på Kystbanen for at have kapacitet nok, hvis flere vælger at tage offentlig transport til arbejde.

Årsagen til nedstyrtningen er ikke klarlagt. Konstruktionen af den nye bro skyldes udvidelsen af E47 Helsingørmotorvejen, så den på en fire kilometer lang strækning kan vokse fra fire til seks spor. Dette arbejde omfatter blandt andet, at fem broer udskiftes helt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik