Gnister og nattestøj i vente: Nu skal jernbaneskinnerne slibes

Rifler og bølger på skinnerne må lade livet, når skinneslibetoget, eller 'den gnistrende skinnedrage', som Banedanmark kalder den, vender tilbage til hovedstadsområdet.

Jernbanenettet skal slibes - og når det sker, er det ikke for sjov.

Hvert fald ikke for dem, som bor tæt på jernbanestrækningerne i det ganske land.

Ikke desto mindre er det igen tid til, at jernbanerne overalt i landet skal vedligeholdes.

Derfor tromler det støjende og gnistrende skinneslibetog, der er et af de specialtog, som årligt patruljerer på skinnerne, igen ud på jernbanenettet.

Og første stop er hovedstadsområdet.

TIDSPLAN: Her slibes skinnerne

Det oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.

På det særlige tog sidder 32 nøjagtigt indstillede slibesten, som på turene får nærkontakt med skinnerne.

 
 
Foto: Peter Elmholt / Banedanmark

Er der ild i skinnerne?!

Det ligner næsten, at der er gået ild i skinnerne under toget, mens det står på, men når både gnister og støj igen har lagt sig, er sporenes levetid forlænget.

Toget sliber sig gennem de rifler og små bølger på skinnerne, som er med til at gøre togturen ekstra bumlet, og det betyder, at der er færre vibrationer i sporet fra de tonstunge lokomotiver og togsæt.

FAKTA: "DEN GNISTRENDE DRAGE"

Slibedagene, som medfører væsentlig støj for dem, der bor i nærheden af jernbanenettet, er dog værd at tage med, lyder det fra Banedanmark.

- I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats.

- Skinneslibningen er derfor et vigtigt led i Banedanmarks vedligeholdelsesstrategi og selv om en nats kørsel koster 165.000 kroner, så er der god økonomi i at sende skinneslibetoget rundt i landet, siger Pernille Skovrup, der er vedligeholdelsesleder i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

 
 
Foto: Peter Elmholt / Banedanmark

Bare rolig: Støjen lægger sig

Ifølge Banedanmark medfører slibningen, at skinnerne i en kort periode kan støje mere end vanligt.

Men når skinnerne er kørt til, daler støjen med op til 10 decibel, hvilket opfattes som en halvering af støjen, oplyser Banedanmark.

"Den gnistrende drage" besøger hver enkelt togstrækning mellem én og ni gange, og kan på en enkelt nat slibe mellem fem og seks kilometer skinner.

Det særlige tog kører om aftenen og om natten for at genere den almindelige togdrift mindst muligt.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Ny Ellebjerg. Olivas Borehoved 06. Foto Metroselskabet

Boremaskiner krydser byen - denne gang over jorden

elbusser københavn frederiksberg

14 buslinjer omlægges til el i 2022 – heriblandt to travle ruter i København

Sne veje

Flere trafikuheld i aftes - pas på isglatte veje her til morgen

øresund helsingør helsingborg

Skåne vil bygge fire tunneler mellem Helsingør og Helsingborg

Lorryland

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere