Gæve gutter fik en god idé - nu har trend spredt sig i hele sendeområdet

Små bryggerier skyder op flere steder i TV 2 Lorrys sendeområde. Tendensen ser ikke ud til at stoppe foreløbig, men konkurrencen bliver hård for de små bryggerier.

05:59

Danskerne har fået smag for specialøl. Siden nullerne er antallet af bryggerier steget fra være omkring 12 til at være over 200. Omkring en tredjedel – og nogle af de mest succesfulde – ligger i TV 2 Lorrys sendeområde.

Det stigende antal bryggerier er et resultat af en dansk ølrevolution, der begyndte i sluthalvfemserne.

- Markedet var udvandet. Det var det samme og det samme og det samme. Det fik nogle gæve gutter til at søge inspiration i udlandet og starte den her bølge af bryggerier, siger journalist og ølanmelder Christian Andersen.

Knækker nakken

Det høje antal bryggerier betyder, at der er hård konkurrence om at ende i de danske ølglas.

- Jeg tror ikke, at antallet af bryggerier kommer til at ændre sig markant, men der vil være nogle, der knækker nakken på den hårde konkurrence, mens andre bryggerier vil opstå, siger Christian Andersen.

Han bakkes op af Mikkel Borg Bjergsø, der står bag succesbryggeriet Mikkeller.

- Hvis man ikke gør det godt nok, kommer man til at dreje nøglen om, men der er stadig et stort potentiale på det her marked og flere markedsandele at hente.

Carlsberg og Royal Unibrew er hårde konkurrenter

En af årsagerne til, at de små bryggerier er pressede er, at større og etablerede bryggerier som Carlsberg og Royal Unibrew er begyndt at lave specialøl.

- Vi kan godt pibe over, at det er uretfærdigt, men vi skal også huske på, at vi kan opfinde øl på meget kortere tid og lave meget bedre øl, så det handler bare om, at vi skal gøre os umage, siger Mikkel Borg Bjergsø.

Opfindsomheden har været stor. Fra 2008 til 2018 er der kommet over 10.000 nye øl på markedet. I rekordåret 2018 blev det til 1825 nye øl. Det svarer cirka til fem nye øl per dag.  

Taprooms en del af løsningen

Det er ikke alle de nye øl, der ender i supermarkederne. Flere mikrobryggerier er begyndt at åbne taprooms, hvor de serverer deres eget øl. For nogle kan det være en vej til overlevelse.

- På den måde slipper de for et mellemled til forbrugerne, og de får en unik mulighed for at brande sig. Men de skal også kunne sælge meget øl, siger Christian Andersen.

I løbet af 2019 er der åbnet ti nye bryggerier i Lorryland. Dermed ser bryggerifesten ikke ud til at stoppe lige foreløbig.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik