Frederiksberg vil af med fremmede bilister

Alt for mange biler til alt for få p-pladser. Det er hverdag for både borgere og erhvervsdrivende på Frederiksberg, hvor alene antallet af dagslicenser til parkering på seks år er vokset fra 61.500 til 195.000.

Det viser en analyse fra Frederiksberg Kommune, ifølge metroxpress, og det er netop på baggrund af den, at politikerne er i gang med at forhandle en ny parkeringsstrategi.

»Står det til os, bliver parkeringszonen udvidet til hele kommunen. Vi vil ikke hæve licensen for beboerne, men derimod prisen for at parkere for tilrejsende,« siger Katrine Lester (S), 2. viceborgmester på Frederiksberg, til metroxpress.

»Vi må gøre os det klart, at en stor del af vores parkeringsproblemer skyldes de høje priser på parkering i Københavns Kommune. Vi ser mange parkere på Frederiksberg og så gå over kommunegrænsen til deres arbejde i København - eller tage metroen resten af vejen til city,« siger hun og henviser til, at der ifølge analysen ikke er plads til flere p-pladser på gadeniveau. Derfor er etableringen af op til 10 underjordiske p-anlæg også i spil i forhandlingerne.

Konservative politikere i kommunen har tidligere gjort det klart, at de også er klar til et opgør mod københavnere, der parkerer i kommunen.

Men ifølge borgmester Jørgen Glenthøj (K) er det for tidligt at sige noget om, hvor forhandlingerne ender.

»Men ét er sikkert: Der er brug for en indsats for at skabe bedre parkeringsforhold for Frederiksbergs borgere,« siger han i en skriftlig kommentar til metroxpress.

Den nye parkeringsstrategi ventes at komme i høring før kommunalvalget den 19. november.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik