Fra 5 iværksættere til 1400 ansatte: "Målet er at redde mad"

På bare 6 år er Too Good To Go gået fra at beskæftige 5 iværksættere i en lejlighed på Christianshavn til at være arbejdsplads for 1400 mennesker i 17 lande.

Da vi første gang besøgte Too Good To Go tilbage i januar 2016, holdt de til i en lejlighed på Christianshavn, hvor tre af iværksætterne selv boede. I dag er virksomheden vokset til 17 lande og over 1400 ansatte.

- Målet er jo ikke at ansætte mennesker. Målet er at redde mad, siger Heidi Boye, mens vi bevæger os rundt i det nye hovedkvarter – en 4 etagers kontorarbejdsplads på Østerbro.

Too Good To Go blev grundlagt i en treværelses lejlighed på Christianshavn i 2015
Too Good To Go blev grundlagt i en treværelses lejlighed på Christianshavn i 2015
Foto: Niels Christian Buhl / TV 2 Lorry

Heidi Boye er chef for virksomhedens danske aktiviteter. Ud over sin cheftitel er Heidi Boye også ph.d. i forbrugeradfærd. Hun går op i madspild:

- Jeg har venner, der siger: 'Hvis du ikke spiser op, så ringer jeg til Heidi’, smågriner hun, da jeg spørger ind til hendes eget forhold til madspild.

Too Good To Go er en virksomhed, der - via en app - fordeler overskudsmad fra bagerier, restauranter og supermarkeder i små papirposer, som afhentes lige før lukketid. I november måned rundede Too Good To Go 100 millioner viderebragte modposer:

- Der er ingen tvivl om, at størstedelen af den mad, der hentes via To Good To Go, det redder vi fra skraldespanden, siger Heidi Boye.

Serie: Viljen til Succes

5 iværksættere og en god idé

Det var et restaurantbesøg, der gav folkene bag idéen til To Good To Go en efterårsaften i 2015:

- Vi var nede og spise på en buffetrestaurant, og der lagde vi mærke til, at rigtig meget mad blev smidt ud, sagde en af medstifterne Stian Olesen til os i januar 2016.

Too Good To Go er en app, hvor man kan købe madvarer, der er til overs hos restaurationer og madbutikker, hvis man henter det lige inden lukketid. Virksomheden blev stiftet af Brian Christensen, Adam Sigbrand, Stian Haanes Olesen, Klaus Pedersen og Thomas Bjørn Momsen.
Too Good To Go er en app, hvor man kan købe madvarer, der er til overs hos restaurationer og madbutikker, hvis man henter det lige inden lukketid. Virksomheden blev stiftet af Brian Christensen, Adam Sigbrand, Stian Haanes Olesen, Klaus Pedersen og Thomas Bjørn Momsen.

I dag har 47,5 millioner mennesker deres app liggende på telefonen. Og Too Good To Go er blevet en virksomhed, som både politikere og virksomheder lytter til for gode idéer til at mindske madspild.

- Vi kalder os selv en bevægelse mod madspild. Så det er gået fra at være en teknologisk løsning til også at være alt muligt andet, siger Heide Boye.

I Too Good To Gos SOME-afdeling er de, mens vi er på besøg, i gang med at optage videoer om madspild, som skal lægges på Youtube. To Good To Go laver undervisningsmateriale, og sammen med mejerivirksomheden Arla laver de madspildsskoler:

TOGOODTOGO.00_05_58_31.Still009
Foto: Morten Bisgaard - TV 2 Lorry

- I dag kalder vi os jo en bevægelse mod madspild. Appen er i bund og grund bare en markedsplads, hvor vi formidler kontakten mellem nogen, som har madspild og forbrugere, der gerne vil gøre en forskel og redde noget mad, men vi har også alt muligt andet, som vi også arbejder med, siger Heidi Boye.

Og det er netop 'det andet', der har gjort virksomheden 'B Corp-certificeret’, og altså gør at man ’lever op til en række ambitiøse samfunds- og miljømæssige standarder og udviser en ekstraordinær grad af ansvarlighed og gennemsigtighed’, som der står i forklaringen på netop dette certifikat:

- Vi tjener faktisk ikke noget på det. Og vi laver rigtig mange ting, som vi ikke tjener noget på. Og det, synes jeg, er en del af at være en missionsdrevet virksomhed. Vi er jo B Corp-certificeret, og det betyder, at den her balance mellem formål og profit er fin. Og det betyder også, at vi har en masse initiativer, som vi ikke ser som et kommercielt ben, vi skal tjene penge på, siger Heidi Boye.

TOGOODTOGO.00_02_39_49.Still006
Foto: Too Good To Go

Se, duft, smag

Seneste eksempel på et initiativ taget af Too Good To Go er noget, vi allesammen nu har ude i køleskabet. Ordene 'Ofte god efter', som nu findes på din juice- eller mælkekarton, resulterede i en sprogpris til virksomheden:

TOGOODTOGO.00_06_47_17.Still011
Foto: Morten Bisgaard - TV 2 Lorry

- Som nok er den pris, jeg er allermest stolt af, siger Heidi Boye.

Tre ord, der opfordrer os alle sammen til at bruge vores sanser, når for eksempel mælken nærmer sig sin udløbsdato:

- Vi skal faktisk lidt tilbage til vores mormødres tid, som aldrig smed noget ud, siger Heidi Boye.

TOGOODTOGO.00_01_12_00.Still004
Foto: Too Good To Go

På få år har Too Good To Go formået at skabe en millionvirksomhed, der både bliver taget seriøst, og som bliver ved med at ekspandere. Og som stadig ansætter to mennesker hver eneste dag til deres 17 afdelinger.

Du kan komme med på besøg i virksomheden i vores programserie ’Viljen til Succes’ lørdag i vores udsendelse klokken 19.30.

Hvad undrer du dig over?