Fortsat lang ventetid til vaccinationer - nu skal flere medarbejdere forkorte køerne

Region Hovedstaden vil ansætte flere medarbejdere, så telefonkøen bliver kortere for borgere, der booker tid til coronavaccination.

Op til to timer.

Så lang har ventetiden været for de borgere, der de seneste dage har forsøgt at booke en tid til coronavaccination via telefonen.

Det bekræfter Region Hovedstaden over for TV 2 Lorry.

quote Jeg tror, at alle har forståelse for, at telefonen ikke bliver taget på det første “dut”, men flere timers kø er utilstrækkeligt

Christoffer Buster Reinhardt (K), formand for sundhedsudvalget i Region Hovedstaden

"Jeg kan ikke sidde med en telefon for øret hele dagen"

En af de borgere, der forgæves har forsøgt at bestille en vaccinationstid er 85-årige John Kleis fra Rødovre.

Som så mange andre ældre borgere har han hverken computer eller NemID. Derfor skal han booke tid til sin coronavaccination over telefon.

Siden tirsdag har han flere gange dagligt forsøgt at bestille en vaccinationstid uden held, ganske enkelt fordi telefonkøen har været for lang.

- Helt ærligt, så længe har jeg ikke lyst til at vente. Jeg kan ikke sidde med en telefon for øret hele dagen. Jeg synes, det er lidt forkert, når de beder en om at ringe, og så kan man ikke komme igennem, siger John Kleis og fortsætter:

- Alle os, der prøver at ringe, er over 85 år gamle, hvorfor får vi ikke at vide, hvor langt vi er kommet i køen? spørger han. 

Book online, hvis du kan

Spørger man Christoffer Buster Reinhardt (K), der er formand for Sundhedsudvalget i Region Hovedstaden, er det heller ikke tilfredsstillende, at borgere skal sidde i op til to timers telefonkø for at kunne booke en tid til en coronavaccination.

- Jeg tror, at alle har forståelse for, at telefonen ikke bliver taget på det første “dut”, men flere timers kø er uacceptabelt.

- Det er sørgeligt og trist, at nogle skal sidde så længe. For vi vil gerne hjælpe de ældre borgere, som er målgruppen for vaccinen.

- Mit bedste råd er, at de skal blive ved med at ringe. Jeg vil betrygge med, at der er ledige tider, men det kræver, at man kommer igennem.

Christoffer Buster Reinhardt bekræfter, at Region Hovedstaden arbejder på at ansætte flere medarbejdere, så man kan nedbringe ventetiden.

Samtidig fortæller han, at regionen løbende arbejder på at styrke den digitale kommunikation, så det bliver nemmere for borgere, der bruger computer at navigere rundt og danne sig et overblik.

Senest er det sket ved, at regionen har fået et digitalt overblik - der dagligt opdateres - over blandt andet ledige vaccinationstider.

Christoffer Buster Reinhardt understreger i den forbindelse, at det er vigtigt, at de borgere, der selv kan booke en tid online, ikke ringe og skaber telefonkø for dem, som har brug for hjælp til tidsbestillingen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik