Førerløs kystbane formentlig en død sild

DSB mangler plan for at overlade passagererne til sig selv i togene på Kystbanen. Enmandsbetjening er død, mener pendlerformand.

Det har lange udsigter - og måske sker det aldrig. Idéen om at lade Kystbanens tog køre uden togførere fortoner sig i det fjerne. Det mener Dansk Jernbaneforbund, skriver Berlingske.

DSB-topchef Flemming Jensen siger i et interview i jernbaneforbundets medlemsblad følgende om enmandsbetjente tog på Kystbanen.

- Det er jo almindelig kendt, at vi tidligere har kigget på Kystbanen, men der ligger ikke nogen klar plan for, hvornår vi går videre med det, og hvordan vi eventuelt gør det. Jeg har desværre ikke et klarere svar på det.

Den udtalelse tolker Dansk Jernbaneforbunds kommunikationschef, Carsten Jokumsen, som noget nær et dødsstød til enmandsbetjening på Kystbanen, skriver Berlingske.

Carsten Jokumsen er tilfreds med, at enmandsbetjeningen på Kystbanen fortoner sig.

- DSB skal roses for at indse, selv om det har varet længe, hvor komplekst og udfordrende enmandsbetjening på Kysten er, siger han til Berlingske.

Pendlerformand Michael Randropp mener, at enmandsbetjening på Kystbanen er død.

- Det er ærgerligt, at man har forsøgt at forcere projektet, for de 50 millioner kroner, man har brugt, kunne være gået til noget bedre. Jeg synes, DSB skal trække en streg i sandet nu og få sagt, at man har kvajet sig, så både passagerer og personale kan få trygheden tilbage, siger han til Berlingske.

Planen om enmandsbetjening på Kystbanen blev i 2013 sat i gang af daværende trafikminister Henrik Dam Kristensen med det formål at spare 30 millioner kroner på driften.

Det viste det sig dog hurtigt, at DSB havde undervurderet kravene til at køre uden togførere på Kystbanen, hvor mange perroner er buede, og oversigtsforholdene vanskelige.

I foråret 2014 begyndte DSB at genansætte togførere til Kystbanen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik