Forældre efter forlænget skolenedlukning: Arbejdsgivere skal acceptere, at vi arbejder mindre

Mange forældre er pressede over både at skulle passe fuldtidsarbejde og undervisning af børnene på en gang.

Mange forældre jonglerer i disse corona-dage med mange kasketter.

Som forældre skal de være omsorgsfulde og sørge for mad og tandbørstning om morgen, og de skal som lærere hjælpe med undervisning i dagtimerne, og som pædagoger sørge for fritidsaktiviteter ud på eftermiddagen.

Samtidig skal de passe deres sædvanlige fuldtidsarbejde fra et hjørne i stuen, køkkenet, soveværelset, eller hvor der nu er plads på hjemmearbejdspladsen. Men med så mange kasketter, så kan det hele ikke blive gjort perfekt.

- Rigtig mange forældre er presset til det yderste lige nu. De er pressede af deres børn, der keder sig og skal aktiveres, de er pressede af skolerne, der sender lektier og undervisningsopgaver til deres børn, og så er de pressede af deres arbejdsgivere, der forventer, at de samtidig arbejder videre på samme styrke som før samfundsnedlukningen, siger Cecilia Lucia Fava fra Jægerspris, der er formand for foreningen Folkeskoleforældre.

quote Den situation, vi står i, er en udfordring for rigtig mange. For forældre er det en kæmpe opgave at få en families hverdag til at hænge sammen lige nu. Vi bliver nødt til at løse udfordringerne i fællesskab

Cecilia Lucia Fava, formand for foreningen Folkeskoleforældre

Men det pres er stressende, og det kan de færreste forældre holde til i længden. Så efter at statsminister Mette Frederiksen (S) mandag eftermiddag meddelte, at skoler og daginstitutioner forbliver lukkede i yderligere to uger, så beder foreningen Folkeskoleforældre landets arbejdsgivere acceptere, at medarbejdere med børn i den kommende tid ikke kan levere helt den samme indsats, som de plejer.

- Arbejdsgiverne skal under nedlukningen både forstå og acceptere, at de ansattes arbejdsindsats ikke kan være som førhen. Og så skal de fortælle deres medarbejdere, at de har forstået det for på den måde at lette en del af presset på dem, siger Cecilia Lucia Fava og tilføjer:

- Arbejdsgiverne bliver nødt til at anerkende, at hvis deres medarbejdere skal holde til den her situation, så skal de lige nu have god samvittighed i forhold til at skulle passe deres arbejde og deres børn på samme tid. Vi skal have familier, der kommer godt igennem og ud på den anden side af denne situation.

Dialog er vigtigt

Foreningen Folkeskoleforældre mener, at de vigtigste redskaber til at fjerne presset fra forældrene lige nu er dialog og forventningsafstemning. Både mellem forældre og arbejdsgivere og mellem forældre og lærere.

- Det er jo klart, at den situation, vi står i, er en udfordring for rigtigt mange. For forældre er det en kæmpe opgave at få en families hverdag til at hænge sammen lige nu. Vi bliver nødt til at løse udfordringerne i fællesskab, siger Cecilia Lucia Fava.

- Arbejdsgiverne er selvfølgelig afhængige af, at deres medarbejdere yder en indsats, ligesom forældrene også er afhængige af at kunne tage sig tid til børnene. Hvis der skal være plads til det hele, så skal vi tale om, hvad der realistisk set kan lade sig gøre, fortsætter hun.

Cecilia Lucia Fava opfordrer derfor alle arbejdsgivere til at sætte gang i den dialog, men understreger, at hvis ikke det sker på arbejdsgiverens initiativ, så må de ansatte selv starte dialogen.

På samme måde mener hun, at der skal en dialog i gang mellem skolerne og forældrene.

quote Det kan være en stor mundfuld at håndtere undervisningen af flere børn på forskellige klassetrin hjemme i stuen

Cecilia Lucia Fava

- Det kan være en stor mundfuld at håndtere undervisningen af flere børn på forskellige klassetrin hjemme i stuen. Vi skal hele tiden snakke sammen, så vi finder et realistisk niveau, siger Cecilia Lucia Fava.

Hun henviser til, at mange børn har fået omfattende corona-skoleskemaer tilsendt af deres lærere med opgaver og lektier, der kræver en stor indsats fra forældrene.

- Vi ved, at lærerne gør deres yderste for at tilpasse mængde og niveau, og vi ved, at vi vil det samme for vores børn, men situationerne i hjemmene er så forskellige, som det ser ud lige nu, og mange forældre bliver nervøse for, om de gør det godt nok. 

Cecilia Lucia Fava har selv børn i både 2. og 6. klasse. Men både hun og hendes mand er uddannede skolelærere, så de er bedre rustet til at håndtere hjemmeundervisningen end de fleste.

- Så mine tanker går til de mange forældre, som vores forening er i kontakt med, som er meget presset over situationen. Det kan jeg virkelig godt forstå, at de er, siger hun.

Frygter ikke det faglige tab

Selvom hjemmeundervisningen er blevet forlænget med yderligere to uger, så er Cecilia Lucia Fava ikke synderligt bekymret for, om manglen på normal undervisning vil sætte store faglige aftryk på længere sigt.

- De fleste børn skal nok komme fornuftigt igennem det, så jeg vil næsten sige, at det, jeg er mindst bekymret for, er, at børnene kommer fagligt bagud, siger hun.

Samme vurdering kommer fra formanden for Skolelederforeningen Claus Hjortdal.

- Vi skal ikke være bekymrede for, at eleverne halter bagefter. Under lærerlockouten i 2013 fik de slet ingen undervisning i en måned. Men ved de efterfølgende afgangsprøver lå eleverne generelt på samme niveau som tidligere år, siger Claus Hjortdal.

Skolelukninger kan ramme de socialt svageste

Der er dog enkelte undtagelser, hvor nedlukningen godt kan få faglige konsekvenser. De elever, der kommer fra de mest ressourcesvage hjem, kan nemlig godt risikere at få problemer.

- Der er en del forældre, der ikke kan løfte undervisningsopgaven. Nogen har ikke det faglige niveau i de forskellige fag, og andre får måske slet ikke sat deres børn i gang med opgaverne­, siger Cecilia Lucia Fava.

- Der er derfor en risiko for, at de socialt udsatte børn, der i forvejen har det svært, måske kommer endnu længere bagud, siger hun.

Det var faktisk præcis det, der skete ved lærerkonflikten i 2013.

- De svageste elever klarede sig markant dårligere det år. Men i modsætning til dengang underviser lærerne nu, og så skal vi sikre, at også de svageste elever kommer med, siger Claus Hjortdal.

quote Det er vigtigt, at forældre, der føler sig pressede, tager imod al den hjælp de kan få

Cecilia Lucia Fava

Cecilia Lucia Fava frygter samtidig, at skolelukningerne kan risikere at ramme nogle børn på anden vis.

- Børn bekymrer sig om mange forskellige ting lige nu. Nogle børn er bange for selve sygdommen, mens andre frygter for, om deres forældre mon har et arbejde, når epidemien er ovre. De bekymringer er der også mange familier, der skal rumme oveni, siger Cecilia Lucia Fava.

Råd til forældre: Tal med hinanden og bed om hjælp

Skoler og daginstitutioner er indtil videre lukket indtil den 13. april. Men ingen ved reelt lige nu, om skolerne derefter åbner op igen, eller om nedlukningen bliver forlænget yderligere.

- Fordi det kommer til at vare så længe, så er det vigtigt, at vi forældre taler med hinanden internt i klasserne, med børnenes lærere og med vores arbejdsgiver. Vi bliver nødt til at hjælpe hinanden med at klare os igennem krisen. Særligt i relation til vores børn, siger Cecilia Lucia Fava fra foreningen Folkeskoleforældre.

Hjælpen kan for eksempel gå ud på at justere mængden af skoleopgaver, der kræver forældrehjælp, eller at anbefale alternative undervisningsmetoder.

Eksempelvis har både Zoologisk Have i København, DR og Randers Regnskov lavet gratis undervisning for børn på internettet, og nogle folkeskolers lærere har måske fundet metoder, som andre lærere på andre skoler med fordel kan gøre brug af.

- Vi ser gode initiativer rundt omkring, som andre kan have gavn af. Vi bliver nødt til at snakke sammen om, hvordan vi gør det her bedst.

- Og så er det vigtigt, at forældre, der føler sig pressede, tager imod al den hjælp de kan få, siger Cecilia Lucia Fava.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik