Folkeskolelærer om 'dickpics' til elever: Det er dybt bekymrende

Flere lærere efterspørger mere rum og tid til at tale med deres elever om digitale krænkelser.

- De her mænd, de er ikke helt raske.

Ordene kommer fra folkeskolelærer Christina Rinaldo.

Hun har været lærer i 20 år, og underviser på en skole Østerbro i København.

Her har hun oplevet, at flere af hendes elever har modtaget krænkende intime billeder fra fremmede mænd.

- Jeg har oplevet, hvis jeg har haft det som et tema i undervisningen, det kunne være et ungdomstema, hvor vi også har talt om krænkelser, så kommer det nogle gange frem, at nogle af pigerne har modtaget dickpics på Instagram eller på andre sociale platforme, siger Christina Rinaldo og fortsætter:

- Så siger de (eleverne, red.): ”Det har vi oplevet”. Så siger jeg til dem: ”Hvorfor har I ikke sagt det til en voksen”, og så svarer de: 'Jamen, det er meget normalt'. 

Det, synes jeg, er dybt bekymrende. Det kan ikke være den nye normal, siger Christina Rinaldo.

Krænkelsessnak med 1. klasse

Flere lærere efterspørger mere rum og tid til at tale med deres elever om digital krænkelse, for som TV 2 Lorry kunne fortælle mandag, så oplever flere unge pige at modtage uønskede krænkende indhold på deres telefoner - eksempelvis dickpics.

Selvom folkeskolelærer Christina Rinaldo selv føler, at hun er godt klædt på til at håndtere den slags situationer efter mange års erfaring som skolelærer, så ønsker flere lærere at blive klogere på digitale krænkelser. Det fortæller formand for udviklingsudvalget i Danmarks Lærerforening, Regitze Flannov.

- Jeg vil typisk sige, at efterspørgslen fra lærernes side i virkeligheden er at have rum og tid sammen med deres elever til at tage de her svære snakke, men der er også efterspørgsel på, at vi bliver endnu bedre i skolen til hele det med det digitale rum, siger Regitze Flannov.

Formand Regitze Flannov mener også, at undervisningen i den digitale krænkelse skal starte på de helt små klassetrin.

- Lærerne er uddannet til at målrette undervisningen en aldersgruppe, og man kan sagtens tale med de helt små børn om det her: hvad er det, der krænker? Hvornår er det, I skal komme til en voksen? Det kan man sådan set tale med 1. klasse om, såvel som 10. klasse, siger Regitze Flannov.

Man er nødt til at antage, at det sker

Ifølge seniorrådgiver i Center for Digital Pædagogik, Jonas Ravn, finder mange lærere det svært at håndtere situationer, der omhandler digital krænkelse.

- Vi oplever, at det er noget, som lærerne er optaget af, men som også har meget, meget svært ved at håndtere lige præcis den her problematik, fordi det er nødvendigvis ikke er noget, der bliver delt med dem (lærerne, red.) omme i klassen, siger Jonas Ravn.

Center for Digital Pædagogik ønsker at oplyse lærerne om omfanget af digitale krænkelser og samtidig sørge for at de tager fat i krænkelsesproblematikkerne med forebyggende indsatser så tidligt som muligt.

- Vi er nødt til at fortælle voksne, der arbejder med børn og unge, hvis de ikke allerede ved det, at det her, det er noget som desværre har været i vækst i meget, meget lang tid, og at det er noget, der rent faktisk sker, og at man er nødt til at antage, at det sker, så derfor arbejde med det forebyggende allerede fra 6. og 7. klasse vil jeg mene, siger Jonas Ravn. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik