Fakta om det omdiskuterede rejsekort

Rejsekortet afløser klippekortet den 1. juli. Kritikken af det nye rejsesystem har dog længe været massiv.

Foto: TV2/Lorry

Rejsekortet er Danmarks nye elektroniske billet til busser og tog og drives af Rejsekort A/S

* Rejsekort A/S blev dannet i 2003 og er i dag ejet af Movia, DSB, NT, Metro, Sydtrafik og Midttrafik.

* Per 9. juni 2013 var der udstedt 459.825 rejsekort.

* Per 9. juni 2013 var der foretaget 21,9 millioner rejser via rejsekort.

* Rejsekort A/S har som ambition, at der årligt skal foretages 500-600 millioner rejser og foretages 1,5 milliarder transaktioner med kortet.

* Ifølge Ekstra Bladet løber den samlede pris for det fire år forsinkede rejsekort op i omkring to milliarder kroner.

Sådan fungerer rejsekortet

* Ved rejsens start føres kortet hen til en kortlæser på stationen eller i bussen, som registrerer kortet med et bip.

* Skiftes der transportmiddel under rejsen, skal man tjekke ind igen i det nye transportmiddel.

* Ved rejsens afslutning tjekker man ud.

* Når der tjekkes ind, trækkes 50 kroner på kortet. Har man en tank op-aftale, vil der altid være minimum 50 kroner på kortet.

* Når der tjekkes ud, trækkes den resterende del af rejsens pris, eller der refunderes, hvis rejsen er billigere end 50 kroner.

* Kortet indeholder et trinvist rabatsystem, som sænker prisen, jo oftere kortet benyttes.

Tre typer kort

* Det personlige kort giver mulighed for de største rabatter, men kan kun benyttes af én person - ligesom et periodekort.

* Flexkortet kan bruges af flere forskellige personer, men giver mindre rabat - ligesom et klippekort.

* Det anonyme kort kan købes, uden at der oplyses navn, adresse og cpr-nummer - ligesom en enkeltbillet. Kortet koster imidlertid 80 kroner, hvor flex-kortet koster 50 kroner og det personlige kort er gratis. Ved brug af det anonyme kort opkræves der samtidig 20 kroner ekstra, når man tjekker ind.

Kritik

* Systemet er blandet andet blevet kritiseret af Forbrugerrådet for at være forvirrende. Blandt andet ligner standerne til ind- og udtjekning hinanden for meget.

* En anden kritik har gået på, at kunderne bliver snydt af rejsekortet, fordi det til tider ikke afregner korrekt i forhold til det antal zoner, som egentligt er blevet kørt.

* Alvorlige tekniske problemer har gjort det umuligt for mange kunder at se deres rejsekonto.

* Forbrugerombudsmanden har desuden kritiseret kortet for at være i strid med loven, fordi kunderne ikke kan se deres rejsehistorik 13 måneder tilbage i tiden.

* Flere politiske partier har krævet, at udfasningen af klippekortet i København udskydes, indtil rejsekortet fungerer upåklageligt og uden fejl.

(Ritzaus Kilder: Rejsekort.dk, Ekstra Bladet, Politiken, Ritzau og Ingeniøren)

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik