Eurovision giver point på turistkontoen

Det internationale melodi grand prix er en langsigtet investering for København, vurderer turistbranchen.

Med åbningsfesten på Københavns Rådhus søndag aften blev der taget hul på det internationale melodi grand prix, som hele denne uge vil indtage hovedstaden med semifinaler tirsdag og torsdag og den store finale lørdag.

Danmark har taget værtskabet alvorligt og lagt alle kræfter i, for at showene i B&W-hallerne i København skal imponere. Og det er bestemt ikke gratis at holde sådan et gilde.

Både DR, Københavns Kommune, Region Hovedstaden og Wonderful Copenhagen har spyttet i kassen. I alt ligger udgifterne på omkring 237 millioner kroner.

Spørgsmålet er så, om Danmark får noget ud af det dyre show, eller om alle anstrengelserne ender i underskud.

Turistorganisationen Wonderful Copenhagen mener, at der vil lande omkring 125 millioner kroner i byens kasser i forbindelse med værtsskabet.

- På længere sigt skabes der opmærksomhed over at bo i en by, der er relevant at holde store events i. Derudover bliver København rammen for omkring 170 millioner seere, og det er svært at prissætte, siger Emil Spangenberg, der er talsmand for Host City Copenhagen.

Horesta: Forbruget betaler nok ikke hele gildet

Flere af Københavns hoteller kan allerede nu melde udsolgt. I alt er 90.000 billetter sat til salg, og det betyder mange potentielle turister på de københavnske restauranter, guidede turistture og til shopping op og ned ad Strøget.

Forbruget betaler nok ikke for hele gildet, vurderer brancheorganisationen for hoteller, restauranter og turisme, Horesta.

- Men man skal ikke undervurdere brandingværdien. København som hovedstad bliver eksponeret over for millioner af seere, siger Allan L. Agerholm, formand for Region Hovedstaden hos Horesta.

1600 akkrediterede journalister fra over 80 lande forventes at dække showet.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik