Er du nervøs for, at dit fly bliver aflyst? Her er dine muligheder

I weekenden blev en række SAS-fly aflyst af forskellige årsager. Men fra på onsdag kan det blive endnu værre, hvis SAS-piloterne vælger at gå i strejke. Som forbruger har du dog en række rettigheder - se hvilke her.

Der er ikke noget at sige til, at man bliver lidt urolig, hvis man skal ud at flyve denne sommer. Og særligt flypassagerer med SAS-billetter har grund til at svede lidt ekstra i sommervarmen.

Omtrent 1000 SAS-piloter fordelt i Danmark, Sverige og Norge har varslet strejke fra på onsdag, da der er gået hårdknude i overenskomstforhandlingerne. Stridspunkterne er løn og arbejdsvilkår.

Det er dog ikke kun piloterne hos SAS, der truer med at nedlægge arbejdet, hvis ikke de får en ny aftale i hus. Også SAS-mekanikere har varslet sympatistrejke fra 5. juli i protest mod piloternes manglende overenskomst.

Og allerede i den forgangne weekend fik flypassagererne en forsmag på, hvad der kan være vente. En opgørelse fra mediet Check-In viser, at 86 flyvninger fordelt over hele landet blev aflyst i den første skoleferieweekend.

Aflysningerne har påvirket mellem 10.000 og 12.000 passagerer, der skulle have rejst fra eller til lufthavnene i København, Billund, Aalborg og Aarhus.

SAS har stået bag halvdelen af aflysningerne lørdag og søndag. Bare til og fra København har SAS i weekenden måttet opgive 42 flyvninger. Det skyldes ikke strejke, men ifølge SAS drejer det sig højt sygefravær, tekniske problemer og flyforsinkelse.

Spørg, hvad flyselskabet kan tilbyde

Men hvad er dine rettigheder og muligheder, hvis det kommer så vidt, at du ikke kommer afsted på ferie, selvom du står og vifter med en flybillet ved gaten?

TV 2 Lorry har spurgt Vagn Jelsøe, der er chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk, og svaret er ikke så ligetil.

- Jeg har selv en returbillet med SAS, hvor jeg flyver til Firenze i morgen og skal retur på torsdag, så jeg venter - ligesom mange andre flypassagerer – spændt på, hvad der kommer til at ske.

- Det første, man skal gøre, er at spørge flyselskabet, hvad de kan tilbyde i stedet for, og hvis det ikke er acceptabelt, så har man krav på at få penge tilbage, og man har også krav på at få kompensation, siger Vagn Jelsøe.

Flyet er forsinket – det har du ret til

Størrelsen af kompensation afhænger af, hvor langt man skulle have fløjet.

Hvis det er de korte distancer internt i Europa, så er det 250 euro (lidt under 2000 kroner). Hvis det er mellemdistance til for eksempel Marokko eller Island, er det 400 euro (3000 kroner), og taler vi langdistance til USA eller Fjernøsten, så er det oppe på 600 euro (4500 kroner).

- Det er takster, som er fastsat i EU, og det er regler, som flyselskaberne skal rette sig efter. Det er dog ikke noget, de udbetaler af sig selv, så man skal som forbruger selv kræve det. Hvis man skulle have fløjet med SAS, går man ind på deres hjemmeside og finder den rette formular, siger Vagn Jelsøe.

Hvor lang tid går der så, før man pengene ind på kontoen?

- Ifølge EU’s regler skal de betale inden syv dage, men jeg ville ikke blive overrasket, hvis de ikke overholder det. Men det er reglerne, og hvis man har krævet kompensation, og ikke hører fra dem, eller de nægter at betale kompensation, så kan man klage gratis til Trafikstyrelsen på deres hjemmeside, siger Vagn Jelsøe.

Flyet er aflyst – det har du ret til

Flymekanikere kan stikke kæp i hjulet

Normalt behøver flyselskaberne ikke at betale kompensation til kunderne, når der er tale om usædvanlige omstændigheder, for eksempel uvejr eller arbejdsnedlæggelse.

I forhold til den mulige strejke har SAS dog tidligere udtalt, at de er indstillede på at betale kompensation, men ifølge Vagn Jesøe bør man som forbruger være opmærksom på, at der kan være undtagelsestilfælde.

SAS har nemlig sideløbende med forhandlingerne oprettet to bemandingsbureauer, der skaffer personale til to datterselskaber SAS Connect og SAS Link, der har indgået aftale om billigere overenskomster.

Flystrejke på rejsen - det har du ret til

Flyver man med SAS Connect eller SAS Link – det står på ens billet - så er man ikke omfattet af pilotstrejken. Men så kan der til gengæld opstå et nyt problem, hvis flymekanikerne altså vælger at gå i sympatistrejke.

Sker det, så kan forbrugerne komme i klemme, for hvis flymekanikere ikke er ansat af de pågældende selskaber, så vil SAS formentlig ikke skulle betale kompensation til kunderne.

Har du fået direkte besked?

Er du i tvivl om, dit fly er aflyst eller ej, så er der kun én informationskilde, man skal regne med. Og det er direkte kommunikation fra flyselskabet selv.

- Man gør klogt i at tjekke sin mail og sms’er, for her kan der komme vigtig information fra flyselskabet, hvis flyet for eksempel skulle være blevet aflyst. Har man ikke fået besked, så er det vigtigt, at man møder op ved gaten til aftalt tid, for hvis man ikke gør det, så mister man alle sine rettigheder, siger Vagn Jelsøe.

Aflyser rejsearrangøren flyrejsen?

Hvis man kommer langvejs fra – for eksempel har taget turen fra Jylland til Københavns Lufthavn i Kastrup og møder frem til et aflyst fly, men bliver tilbudt en flyafgang dagen efter, så skal flyselskabet betale kost og logi. Og det er det samme, hvis du strander i udlandet og ikke kan komme hjem, så skal de også stå for omkostninger til kost og logi, mens man venter på at blive bragt hjem.

- Det indtryk, vi har, det er, at den samlede europæiske flyindustri er kriseramt, og det vi ser, er et unormalt stort antal forsinkelser og aflysninger. Og SAS er jo heller ikke det eneste selskab, der har modtaget strejkevarsler. Det gælder for en række andre større europæiske selskaber.

Udover SAS har også ni andre luftfartsselskaber haft aflyste fly. Heriblandt Ryanair, som måtte aflyse flyvninger på grund af strejkende kabinepersonale.

Kan blive en kaotisk måned

- Det betyder, at muligheden for at skaffe alternativ befordring, ikke er så gode, som plejer at være normalt. Og man må i det hele taget være forberedt på, at det kan blive kaotisk i den kommende måneds tid, hvis man skal ud at flyve, siger Vagn Jelsøe.

Han påpeger desuden, at selskaberne i flittigere grad giver deres kunder mulighed for at ændre billetterne.

- I forhold til SAS, så har jeg selv oplevet, at jeg er blevet tilbudt en ombookning af min billet. I mit tilfælde kunne jeg ikke gøre brug af det, men det kan være et tilbud, som andre måske gerne vil acceptere, og i det hele taget kan der være større fleksibilitet, på trods af at man måske har købt den billigste billet, hvor man normalt ikke har mulighed for at ombooke, siger Vagn Jelsøe.

Hvis det ombookede fly bliver aflyst eller forsinket