Energiselskab advarer mod svindelnummer: "Det er ret udspekuleret"

Se den falske mail nede i artiklen.

Flere kunder har henvendt sig til energiselskaberne OK i den seneste uges tid, fordi der florerer en svindelmail, der udnytter, at OK netop har overtaget en del naturgaskunder fra Ørsted.

OK opfordrer i en pressemeddelelse til, at man sletter mailen med det samme.

- Vi har fået en del henvendelser i vores reception og i vores private kundecenter i løbet af de seneste par dage, og det samme har Ørsted. Det er fra folk, der har modtaget en mail i Ørsteds navn omkring refusion. Kunderne kontaker os for at høre, om det nu også kan passe, og nej, det kan det ikke. Og derfor vil vi gerne advare mod de her mails, som intet har med hverken OK eller Ørsted at gøre, siger Rasmus Boserup, pressechef i OK, i pressemeddelelsen.

I mailen står der følgende:

Her ses mailen, der advares imod.
Her ses mailen, der advares imod.
Foto: OK - screenshot

Kigger man nærmere på afsenderens mail, har den heller intet at gøre med Ørsted.

Med beskeden følger et link, og både OK og Ørsted advarer mod at klikke på det.

Grunden til, at svindlen kan virke troværdig, skyldes, at OK netop har overtaget ikke færre end 107.000 naturgaskunder og 44.000 varmeservicekunder fra Ørsted fra 1. september. Disse kunder er hovedsageligt bosat i Syddanmark og på Sjælland.

- Det viser jo, at de her svindlere er klar over, at en del kunder har oplevet et leverandørskifte, og at svindelnummeret er tilrettelagt herefter. Det er ret udspekuleret, siger Rasmus Boserup.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Forbrug

Irma i Valby(3)

playFor tre år siden var dagligvarebutik truet af lukning – nu er den kåret som kædens bedste

Bageri

Klamme fund i bagerier udløser politianmeldelse og bøder

eksempler

Se tricksene: Sådan bliver du lokket til at købe mere på nettet

vandrør

Sådan undgår du frosne vandrør i sommerhuset - og det gør du, hvis skaden er sket

Lorryland

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere