Elcykler på cykelstien gør folk i hovedstaden utrygge

Hovedstadens indbyggere mener i højere grad end resten af landet, at elcykler skaber utryghed på cykelstierne.

Elcykler kan køre for hurtigt, og de kan give mere alvorlige skader og ulykker.

Den holdning er der flere i hovedstadsområdet, der deler, end i resten af landet.

Det viser en undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet på vegne af Gjensidige Forsikring.

Mens mere end hver fjerde i hovedstadsområdet mener, at elcyklerne kan køre og kører for hurtigt, er det kun hver tiende i landdistrikterne, der mener det samme.

Samtidig udtrykker hver tredje i hovedstadsområdet, at elcykler efter deres overbevisning kan give mere alvorlige skader og ulykker. I Region Syddanmark, Midtjylland og Nordjylland er det en holdning, som kun hver femte gtiver udtryk for.

Land bedre gearet til hurtige cykler

Henrik Sagild, der er direktør for Skade i Gjensidige Forsikring, mener, at forklaringen skal findes i landområdernes åbne vidder versus byens tætte trafik.

- Der er ingen tvivl om, at landdistrikterne oftest er bedre gearet til cykling i høj fart og dermed elcykler. På landet har man tit bedre udsyn, færre lyskryds og langt mindre trafik på både vejen og cykelstierne, end i storbyen. Det gør det mere utrygt at cykle i for eksempel hovedstaden sammenlignet med landdistrikterne, siger han.

Elcyklen er dog en god opfindelse, er de fleste enige om. Således mener 80 procent i hovedstadsområdet såvel som landsgennemsnittet, at det er positivt, at folk, der ellers ikke kunne cykle eller pendle distancerne, kan det med elcyklen.

Samtidig viser undersøgelsen også, at kun en meget lille del af de adspurgte har været involveret i et uheld med en elcykel.

2,6 procent har været i et uheld med en elcykel involveret, mens 2,2 procent har oplevet, at føreren af elcyklen var årsagen.

Flere elkøretøjer kan være på vej

Elcyklerne kan dog snart få selskab på cykelstierne af andre motordrevne køretøjer.

Folketinget er nemlig åbnet op for at give flere elektriske køretøjer tilladelse til at færdes på cykelstier, eksempelvis elløbehjulet, der kan køre op til 60 kilometer i timen. Sker det som planlagt, må de nye køretøjer drøne på cykelstier fra januar måned, skriver Politiken.

Det vil føre til øget øget usikkerhed, vurderer Rådet for Sikker Trafik.

- Det vil utvivlsomt øge både utrygheden og risikoen på cykelstierne. Vi er betænkelige ved – i den almindelige trafik – at tillade legetøj og ’sjove’ køretøjer, som må formodes særligt at appellere til børn og unge, som lægger op til kåd adfærd, skriver rådet i et høringssvar til lovforslaget.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik