Eksperter slår alarm: Flere dræbte i trafikken

Både i Region Hovedstaden og i Region Sjælland steg antallet af trafikdræbte markant i 2019

Antallet af trafikulykker med dødelig udgang er steget i både Region Sjælland og Region Hovedstaden. Arkivfoto. Foto: Local Eyes

Efter mange år med fald efter fald i antallet af trafikdræbte går udviklingen nu den modsatte vej.

Det viser helt nye tal fra Vejdirektoratet, og både i Region Sjælland og i Region Hovedstaden er antallet af mennesker, der er omkommet i trafikulykker steget.

Stigningerne er markante. I Region Hovedstaden omkom 30 mennesker i trafikulykker i 2019 mod 21 året før. Og i Region Sjælland steg tallet fra 22 i 2018 til 33 i 2019.

Læs også Politiet kommer med skideballe til "tankeløse" bilister efter dødsulykke

- 2019 har desværre været et år med mange dræbte i trafikken. Det understreger, hvor vigtigt det er, at vi fortsat arbejder målrettet for at forbedre den hjemlige trafiksikkerhed. For eksempel var for høj hastighed medvirkende til 4 ud af 10 dødsulykker i både 2017 og 2018, mens uopmærksomhed eller utilstrækkelig orientering var medvirkende til 6 ud af 10 dødsulykker, siger leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling.Marianne Foldberg Steffensen, i en pressemeddelelse.

Færdselssikkerhedskommissionen har tidligere fastsat et mål om, at man her i 2020 skal nå ned på 120 dræbte i trafikken. Men det tal bliver ifølge Vejdirektoratet svært at nå. Tallet er faldet siden 1970´erne, men i 2012 stagnerede faldet. Årene efter har der været små udsving fra år til år - og på landsplan omkom 205 personer i trafikken i 2019. Det er en stigning - i de foregående år fra 2014 til 2018 var der i gennemsnit 183 dræbte om året.

Minister inviterer til høring

 - Menneskelig adfærd spiller en væsentlig rolle i en stor del af dødsulykkerne. Da vi ved, at for høj hastighed, kørsel i påvirket tilstand og uopmærksomhed meget ofte er en faktor i dødsulykker, skal der sættes konkret ind her, hvis vi vil knække kurven og se en nedgang i antallet af dødsulykker. Udviklingen de senere år viser, at det går den forkerte vej for især de bløde trafikanter i byerne. Derfor vil jeg invitere branchen, politikere og andre interessenter til en eksperthøring, så vi kan få belyst mulighederne for, hvordan kommunerne kan få en større adgang til selv at fastsætte lavere hastigheder i byerne, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Læs også Politi sætter ind mod uopmærksomme bilister

Tallet over omkomne fra 2019 viser, at der var tale om mange eneulykker. Og for cyklisternes vedkommende blev 2019 et fald i forhold til året før. Til gengæld er el-cykler også begyndte at præge statistikken - her er tallet for omkomne og tilskadekomne steget, mens tallet falder for folk, der kører på almindelige cykler.

Ulovlig og uhensigtsmæssig adfærd

 - Det er stærkt bekymrende, at der har været 20 % flere dræbte på et enkelt år. Denne kedelige udvikling kommer i forlængelse af, at vi i flere år har set en stagnation og ikke har opnået det ønskede fald i antallet af trafikdræbte. Det kan og skal lykkes at få de her ulykkestal med både dræbte og tilskadekomne ned, men det kræver en endnu mere fokuseret indsats fra politikere, myndigheder og organisationer. Det er samtidig vigtigt at fremhæve, at 9 ud af 10 ulykker skyldes en decideret ulovlig eller uhensigtsmæssig adfærd ude i trafikken. Derfor må alle vi trafikanter også stille os selv det spørgsmål, hvad vi hver især kan gøre, for selv at bidrage til en mere sikker og tryg trafik, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Sådan har dødstallene udviklet sig.

Både i Region Hovedstaden og i Region Sjælland er der flere trafikdræbte i 2019 end i 2018. Graferne herunder viser udviklingen over de seneste år.

Vejdirektoratet understreger, at de ulykkestal, de arbejder med, er et foreløbigt estimat og at de endelige og præcise tal offentliggøres i maj.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik