De passer ikke sammen. Magasin har langt mere eksklusive varer
og mere kvalitetsbevidste kunder end Debenhams, som er
traditionelt engelsk.
Konsulent i Retail Institute Scandinavia Bruno Christensen er
særdeles overrasket over, at hæderkronede danske Magasin er
blevet købt af det britiske stormagasin Debenhams.
- Jeg synes ikke, at Debenhams passer til Magasin eller
omvendt. Butikkernes udvalg og den måde, de drives på, er meget
forskellige. Samtidig er der stor forskel på de butikkers
kundegrupper - Magasin er mere eksklusiv, siger Bruno
Christensen.
Debenhams giver selv udtryk for, at de har gjort en god handel
med opkøbet af Magasin for cirka 100 millioner kroner. Bruno
Christensen er tilbøjelig til at give dem ret.
- Nu hersker den økonomiske krise, men et Magasin i topform
kunne nok indbringe omkring 500 millioner kroner. Hvis Debenhams
kan få Magasin op i gear igen, når markedet vender, så kan de
sagtens have gjort en rigtig god handel, siger han.
I en pressemeddelelse påpeger Debenhams, at stormagasinets
eget tøjmærke også kommer til at findes i Magasin side om side
med de øvrige tøjmærker.
/ritzau/