Mandag i sidste uge stævnede Forbrugerombudsmanden webbutikkerne buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk ved Sø- og Handelsretten.
Det skete efter, at virksomhederne i lang tid har været anklagede for ikke at oplyse deres kunder tilstrækkeligt, om at de har tegnet abonnement efter et køb.
Webbutikkerne buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk har samme ejere.
I en mail til TV 2 Lorry skriver ejerne, at de ikke mener, at der er grundlag for tilbagebetaling, da de ikke er enige i Forbrugerombudsmandens udsagn om, at købsbetingelserne ikke fremgår tydeligt af hjemmesiderne.
- Det fremgår af hver enkelt webshop-forside, af pop-up vindue ved åbning af sitet, ved angivelse af alle priser på sitet samt i forbindelse med check out, at der er tale om en medlemsklub, samt at man betaler abonnement for at få adgang til medlemsklubbens fordelagtige priser, siger Rasmus Andersen i en mail til TV 2 Lorry.
- Det antal klager, Forbrugerombudsmanden mener at have fået, svarer til under en promille af alle de pakker, vi har sendt af sted. Det siger os, at medlemmerne i langt overvældende grad forstår konceptet, er tilfredse med deres abonnement og glade for at kunne shoppe til indkøbspriser med store besparelser.
Det har ikke været muligt at få Forbrugerombudsmanden til at kommentere på sagen.
Det siger lovgivningen
TV 2 Lorry har tidligere været i været i kontakt med kunder, der føler sig narret af én af de tre webbutikker.
Kim Westgård fra København købte en bog hos buuks.dk tilbage i 2018, men opdagede først mange måneder senere, at der var blevet trukket fra hans bankkonto. Han havde sammen med købet af bogen havde bundet sig til et abonnement, han ikke føler, han var blevet oplyst ordentligt om.
Det skal ifølge Forbrugeraftaleloven fremgå klart og tydeligt på den webside, hvor en bestilling afgives, hvis bestillingen pålægger forbrugeren en betalingsforpligtelse.
Ydeligere skal forbrugeren også tydeligt, oplyses om blandt andet abonnementets pris per måned.