DSBFirst pumper passagertal op

DSBFirst skal betale penge tilbage, fordi de overdrev passagertallet. Det slår Trafikstyrelsen nu fast.

Kunderne var ikke helt så vilde med at tage Kystbanen, som DSBFirst har givet udtryk for. Faktisk har DSBs hårdtprøvede datterselskab overdrevet antallet af passagerer over to år med knap 1,9 millioner rejsende i sine passagertællinger.
Og det får Trafikstyrelsen til at kræve bonuspenge for passagervækst tilbage, skriver Ingeniøren. Samlet drejer det sig om 1,8 millioner kroner.
Hos DSBFirst har man snydt på vægten på strækningen Helsingør og Kastrup. Trafikstyrelsen fastslår, at man har skruet passagerantallet op med over seks procent.
Af Ingeniøren fremgår det, at en passagervækst på 300.000 rejser på Kystbanen i 2010 - reelt var et fald på 200.000 rejser.
Ud over at kræve bonusbeløbet tilbagebetalt har Trafikstyrelsen standset udbetalingen af for bonus i 2011.
Hos Trafikstyrelsen vil kontraktchef Nicolai Bundgaard ikke at tage stilling til spørgsmålet om, hvorvidt DSBFirst bevidst har overdrevet antallet af passagerer.
Han peger i stedet på fejlkilder som simple fejltællinger, fejltastning og fejlregistrering på forkert tognummer og tekniske fejl, der kan have pumpet passagertallet op:
- DSBFirst benytter et manuelt passagertællesystem. I og med at det er manuelt, er der risiko for fejl, siger Nicolai Bundgaard til Ingeniøren.
Han oplyser også, at Trafikstyrelsen i flere perioder i 2009 og 2010 har pålagt DSBFirst bod på 5000 kroner pr. dag på grund af de mangelfulde passagertællinger.
Teknisk direktør hos DSBFirst, Claus Rehfeld, afviser, at man bevidst har pustet til passagertallet.
- Der er tale om to vidt forskellige tællinger baseret på vidt forskellige metoder. Og så er det vel ikke så underligt, at resultaterne bliver forskellige, siger han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik