DSB hiver lokoførere i Arbejdsretten: "Kunder tages som gidsler"

Dansk Jernbaneforbund pålægger deres medlemmer at genoptage arbejdet straks.

Mandagens overenskomststridige arbejdsnedlæggelser blandt lokomotivførere fører nu til, at DSB har henvendt sig til Arbejdsretten for at bede om et møde “hurtigst muligt”.

Det finder sted 14.30, oplyser Dansk Jernbaneforbund, der organiserer lokomotivførerne. 

DSB har også bedt Dansk Arbejdsgiverforening om at indlede en sag over for Dansk Jernbaneforbund.

- Det er beklageligt, at vores kunder bliver taget som gidsler i en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse. Dansk Jernbaneforbund har gennem længere tid ikke medvirket til at skabe ro om vores fælles forhandlinger, tværtimod har de i deres retorik og ageren været med til at understøtte flere overenskomststridige arbejdsnedlæggelser, senest den der er i gang lige nu, siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB, i en pressemeddelelse.

Hvis en arbejdsnedlæggelse bliver kendt overenskomststridig i Arbejdsretten, bliver der pålagt en bod. Det vil sige, at de medarbejdere, der har deltaget, bliver trukket i løn.

Arbejdsnedlæggelse mandag morgen. Her på Københavns Hovedbanegård.

Opfordrer til at arbejde igen

Efter arbejdsnedlæggelsen har der ikke kørt tog på hele Sjælland mandag. Dansk Jernbaneforbund skriver mandag formiddag på deres hjemmeside, at alle lokomotivførere skal genoptage arbejdet.

“Dansk Jernbaneforbund har klokken 6.59 modtaget besked fra Dansk Industri om, at der finder overenskomststridige arbejdsnedlæggelser sted øst for Storebælt. Dansk Jernbaneforbund skal på den baggrund pålægge vores medlemmer at genoptage arbejdet straks og holde det normaliseret, står der på siden,” lyder det.

Opsagde lokalaftaler

Arbejdsnedlæggelsen er den nyeste udvikling i en langstrakt strid mellem DSB og lokomotivførerne. Det hele begyndte, da DSB i december 2017 meldte sig ind i Dansk Industri, og dermed løsrev sig fra de statslige overenskomster. 

Derefter opsagde DSB en række lokalaftaler om arbejdstid. De aktuelle forhandlinger om de nye aftaler har givet anledning til kvaler mellem parterne og tidligere ført til flere arbejdsnedlæggelser.  

DSB vil også have langt færre tillidsfolk, end tilfældet er i dag. Dansk Jernbaneforbund gik med til at gå fra 99 til 41 tillidsfolk i november, og den aftale skulle have været trådt i kraft mandag.

Men fordi forhandlingerne om de øvrige arbejdsvilkår ikke er færdige endnu, vil Dansk Jernbaneforbund ikke skrive under på aftalen om færre tillidsfolk, skriver netmediet Avisen.dk.

De oprindelige 99 tillidsfolk er dog blevet opsagt, og det har ført til vrede og trusler om arbejdsnedlæggelse mandag, skriver Avisen.dk.

Vil ikke acceptere det

Mandag morgen var lokomotivfører Thomas Boldt med i en aktion på Københavns Hovedbanegård, hvor de uddelte løbesedler til rejsende. Til TV 2 News sagde han, at årsagen til arbejdsnedlæggelsen bunder i de endnu ufærdige forhandlinger. 

- Så længe vi ikke har nogen tillidsfolk, og det har vi ikke fra i dag af, så kan vi ikke acceptere den måde, vi bliver behandlet på. Derfor kører vi ikke, sagde Thomas Boldt.

DSB skriver dog i deres pressemeddelelse, at “DSB har tilbudt Dansk Jernbaneforbund, at de kan melde de 41 tillidsrepræsentanter ind uden at underskrive aftalen, mens de videre forhandlinger pågår.”

“På samme måde har DSB for eksempel efter fælles forståelse indtil videre planlagt arbejdstiden for lokomotivførerne på S-tog efter en arbejdstidsaftale, der er opnået enighed om, men som Dansk Jernbaneforbund heller ikke ønsker at underskrive,” lyder det i pressemeddelelsen.

FH og DA ind i sagen

Formand for Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup, sagde søndag til Avisen.dk, at der nu var behov for at involvere Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Dansk Arbejdsgiverforening i striden.

- Det er muligt, at forhandlingerne skal op på et højere niveau. Vi kan ikke komme længere med DSB og Dansk Industri, sagde han til Avisen.dk.

Henrik Horup oplyser mandag, at han ikke kender noget til arbejdsnedlæggelserne, og at han personligt har været på Københavns Hovedbanegård for at opfordre medlemmer til at genoptage arbejdet.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik