Dine havemøbler er måske forsinkede i år, og det er der flere årsager til

Har du tænkt dig at bestille nye havemøbler til sommeren, kan du risikere at vente længe.

De fleste ser frem mod at tilbringe endnu en sommer hjemme i haven. Men har du planer om at bestille et nyt sæt havemøbler kan det tage flere måneder, inden de står placeret på terrassen derhjemme.

Flere forretninger har nemlig svært ved at få møblerne hjem, og det kan der være flere grunde til.

TV 2 Lorry har talt med boligindretningsbutikken Skagerak, Ancher's Havecenter og Coop, som alle lige nu oplever en stor efterspørgsel på havemøbler i år, og meldingen lyder, at det er svært at følge med på nogle punkter. 

- Vi oplever en kæmpe interesse for havemøbler i øjeblikket. Man er hjemme igen i år og har måske endda udsigt til en endnu herhjemme, siger Jesper Panduro, der er administrerende direktør hos Skagerak. 

Han fortæller, at corona-pandemien generelt har givet et stort fokus på at være ude, og det ses også på hos de restauranter og hoteller, der bestiller havemøbler til udendørs gæster. Derfor kan nogle kunder risikere at vente op til flere måneder på deres møbler.

Prøver man at bestille noget i dag, er der nogle varer, der først vil blive leveret sidst i maj eller helt ind i juli.

- Det er simpelthen fordi, vi har solgt mere, end vi forventede tidligere på året. Det har ikke stor betydning for vores forretning, når vi kigger på et helt år, men lige nu og her, hvor solen kommer frem, betyder det selvfølgelig noget for de kunder, der skal vente længere på deres møbler, siger Jesper Panduro. 

quote Der er større efterspørgsel, end der er møbler at få fat i

Jesper Panduro

Corona, containere og fragt-prop

Mange vil have nye havemøbler, og der har i længere tid været mangel på containere til den internationale fragt, og det har også fået prisen på fragten til at stige gevaldigt. Derudover var der i marts et stort fragtskib, der sad fast i Suez-kanalen i Egypten, som i en hel uge blokerede for en stor del af verdenshandlen og siden har givet store forsinkelser.

Alle disse faktorer lagt sammen har givet store udfordringer, også på havemøbelmarkedet.

- Det er summen af det hele, der gør, at der er større efterspørgsel, end der er møbler at få fat i. Vi har også solgt mere i foråret end vi regnede med, siger Jesper Panduro.

Hos Skagerak gav episoden i Suez-kanalen en forsinkelse på et par uger. Også hos Ancher's Havecenter har de udfordringer med at få varerne hjem

- Det er dyrere for os at få containere hjem nu i forhold til før i tiden. Vi oplever også, at producenterne har svært ved at skaffe råstoffer til deres maskiner. Det er svært at få booket containere og svært at få havemøblerne produceret hurtigt nok, siger Benjamin Maimouni, afdelingsleder i Ancher's Havecenter.

- Folk skal være hjemme, så de bruger pengene hjemme. Det kan vi virkelig se i vores havecenter, siger han. 

Online-butik har været en fordel

I Coop sælger de kun havemøbler online. Det har ifølge informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, gjort at de ikke lider lige så meget under de lange ventetider, som de ellers kunne risikere.

- Vi sælger stort set kun havemøbler online, så vi sætter kun de møbler til salg online, som vi har. Det gør selvfølgelig, at nogle varer bliver hurtigt udsolgt.

Coop oplevede også generelt forsinkelser grundet skibet i Suez-kanalen. Dog kunne de havde haft et større udvalg, hvis forholdene var normale.

- Vi har fået et mindre udvalg at præsentere online for kunderne, og i nogle tilfælde er tingene blevet hurtigere udsolgt, end vi ellers har gjort, og det tager længere tid at få varerne tilbage på lager. Men derudover har vi ikke været så hårdt ramt, fortæller informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen.

Hos Skagerak håber Jesper Panduro på lysere tider.

- Her og nu er det selvfølgelig ærgerligt, når nogle vil købe noget, og vi først har det på lager om en eller to måneder. Det er hverken lykkeligt for kunden eller for os. Men varerne kommer, og vi kommer forhåbentligt snart tilbage til normalen, siger han.