“Det er et storby-forslag, som ikke kan bruges til noget som helst”

Politikerne til Valgfolkemødet i Odense var rivende uenige om priserne på kollektiv trafik.

I Ikast-Brande Kommune, på Ærø og på Mors kan borgerne køre gratis med bus. I udlandet har Luxembourg besluttet at gøre offentlig transport gratis i hele landet fra næste år. I Estlands hovedstad, Tallin, har man allerede kørt med den model i fem år. 

Skal Danmark følge trop?

Sådan lød spørgsmålet til et et panel af politikere under søndagens Valgfolkemøde i Odense, som TV 2 og TV 2 Regionerne blandt andet har været med til at arrangere. 

Enhedslisten var repræsenteret ved Eva Flyvholm, der stiller op i Sjællands Storkreds. Hun mener, at for mange tager bilen på arbejde, og derfor vil sænke priserne på kollektiv trafik med 30 procent. 

- Det koster cirka 1,5 milliarder kroner om året. Jeg synes, det er en fornuftig investering, fordi mange flere så kan få glæde af den kollektive trafik. Vi vil finde det blandt andet ved bedre beskatning af virksomhederne og ved at forhøje afgifter på benzinbiler, sagde Eva Flyvholm under debatten.

"Helt galt forslag"

Men det regnestykke holder ikke - det er langt dyrere, mener Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, der hellere vil effektivisere togdriften. 

- Det går faktisk rigtig godt hos DSB med at effektivisere. Det vil på et tidspunkt give lavere billetpriser. Nu automatiserer vi S-togsdriften om 10 år, så vi får førerløse S-tog. Det kommer også passagererne til gode i form af flere tog og lavere priser, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han mener, at det vil “hamre Danmark fuldstændig midt over”, hvis Enhedslisten får held med at gennemføre højere afgifter på benzinbiler.

- Det gør det da ikke mere attraktivt at bosætte sig i Thyborøn og andre steder, hvor man er fuldstændig afhængig af bilen. Det er et helt galt forslag, der vil skævvride vores land. Det er et storbyforslag, som ikke kan bruges til noget som helst, siger han.

Komforten er vigtig

Transportordfører for Socialdemokratiet, Rasmus Prehn, er enig i, at 1,5 milliarder til lavere priser på kollektiv trafik ikke rækker særlig langt. Han vil også fokusere på togdriften.

- Det skal gøres mere effektivt. De tog, som der er, skal køre til tiden. Der skal være flere afgange. Der skal være flere siddepladser. Vi har ikke brug for bare at gøre det enormt billigt, så dem, der i dag cykler, vælger at tage bussen eller toget. Dem, vi har brug for, er dem i bilen. Og der tror jeg ikke, prisen er så vigtig. Der er det komforten, som er vigtig, siger Rasmus Prehn.

Tag kandidattesten og se, hvem du kan overveje at stemme ind i Folketinget.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik