Det betaler sig at klage: Over halvdelen af P-bøderne bliver annulleret

Private parkeringsfirmaer skriver mange uberettigede afgifter ud, viser ny rapport fra Parkeringsklagenævnet, og derfor falder størstedelen af klager ud til bilisternes fordel.

De er overalt.

Ved super- og byggemarkeder, boligforeninger, hoteller og alverdens andre steder på gader og stræder.

Privatejede parkeringspladser, hvor Europark, Parkzone, Q-park og en lang række andre privatejede parkeringsselskaber skal holde øje med, at der ikke foretages uberettigede parkeringer.

En ny rapport fra Parkeringsklagenævnet viser, at mange bilejere med rette føler sig uretfærdigt behandlet, når de af den ene eller anden årsag har modtaget en såkaldt kontrolafgift.

Søren Nielsen er en af dem. 

Han vendte tilbage til den karakteristiske lille strimmel i forruden, som påstod at hans parkering uretmæssigt bredte sig over flere parkeringsbåse.

- De går over stregen. De billeder, de tager som dokumentation, er taget i nogle vinkler, som manipulerer. Og det var det, der skete for mig også, siger Søren Nielsen, da vi møder ham på en privat parkeringsplads overfor Vesterport Station i København. 

Hvad tænkte du, da du fik afgiften? 

- Jeg blev først lidt irriteret jo, og så tænkte jeg, at jeg måtte have kvajet mig. Men så jeg gik rundt om bilen, og jeg synes ikke rigtigt, at jeg kunne se, jeg havde gjort noget galt. Og så tog jeg nogle billeder af det.

Parkeringsselskabet havde fotograferet Søren Nielsens bil, så det så ud som om, den ragede ind over næste parkeringsbås. Foto: TV Lorry
Parkeringsselskabet havde fotograferet Søren Nielsens bil, så det så ud som om, den ragede ind over næste parkeringsbås. Foto: TV Lorry

- Hvis du kigger på den sorte bil her, så holder han med snuden inde i en bås, hvor der skulle være plads til en bil. Og det er den måde, parkerings har taget billedet på. Men hvis du stiller dig sådan, at du står parallelt med den, så holder han faktisk inde for båsen. Og det er de skæve vinker, der gør, at der så bliver udstedt nogle bøder, siger Søren Nielsen, mens han flytter sig en lille meter fra den vinkel til den anden.

Her viser Søren Nielsen et eksempel på, hvordan et privat parkeringsselskab havde fotograferet han bil fra én vinkel. Foto: TV 2 Lorry
Her viser Søren Nielsen et eksempel på, hvordan et privat parkeringsselskab havde fotograferet han bil fra én vinkel. Foto: TV 2 Lorry
På dette eksempel viser Søren Nielsen, hvordan han mener, parkeringsvagten burde have taget billedet. Foto: TV 2 Lorry.
På dette eksempel viser Søren Nielsen, hvordan han mener, parkeringsvagten burde have taget billedet. Foto: TV 2 Lorry.

Søren Nielsen klagede til Parkeringsklagenævnet, som behandler ankesager over afgifter udstedt af de private parkeringsselskaber. Og slap for afgiften. 

Og det betaler sig ofte at klage, lyder det fra FDM, som sammen med Forbrugerrådet er en del af nævnet.

Om Parkeringsklagenævnet

Det koster 175 kr. i gebyr at indbringe en sag for Parkeringsklagenævnet. 

Får du medhold får du pengene igen, mens parkeringsselskaberne skal betale 3500,- i gebyr til nævnet, hvis de taber sagen.

Ud af 885 afsluttede sager sidste år faldt mere end halvdelen - 483 sager - ud til klagerens fordel.


- Vi kan jo se på de tal, der er kommet fra nævnet, at lidt over halvdelen af de bilister, som har henvendt sig til nævnet med deres sag, de får også noget ud af det. Altså slipper for at betale parkeringsafgiften. 

- En stor del af dem bliver frafaldet af parkeringsselskaberne, inden man når til den reelle sagsbehandling, og så er der selvfølgelig nogle, der vinder i selve nævnet. Noget tyder altså på, at selskaberne skulle være bedre til at sagsbehandle klagerne ordentligt, når de kommer ind til selskaberne selv i første omgang, siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.

Langt de fleste sager hos Parkeringsklagenævnet handler om digital registrering af nummerplade eller bilens placering, skiltning og p-skiver. 

Der er dog også en række eksempler på de mere kuriøse.

- Jeg fik en bøde fordi jeg holdt på en handicap p plads med en firmabil, den måtte de trække tilbage, da der på P-vagtens billede tydeligt kunne ses mit blå skilt i ruden, skriver en bilist på FDM´s Facebookside. Han fik naturligvis medhold i Parkeringsklagenævnet. Privatfoto.
- Jeg fik en bøde fordi jeg holdt på en handicap p plads med en firmabil, den måtte de trække tilbage, da der på P-vagtens billede tydeligt kunne ses mit blå skilt i ruden, skriver en bilist på FDM´s Facebookside. Han fik naturligvis medhold i Parkeringsklagenævnet. Privatfoto.

Selvom Søren Nielsen slap for afgiften, glemmer han sent forløbet.

- Hvor hysterisk er du, når du parkerer i dag - i det hele taget? 

- Herinde i København går jeg fuldstændig grassat og går rundt om bilen. Jeg har lige sat den herovre og nu skal jeg over og flytte den igen, fordi jeg kan se, jeg holder fem centimeter inde på stregen, ikk´? Jeg synes, de er nogle gribbe, siger Søren Nielsen.

Flest klager over private parkeringsselskaber

Tre af landets store P-selskaber tegnede sig for næsten 75% af alle de private P-afgifter, der sidste år blev klaget over.


Q-park med ca. 18%


City Parkeringsservice med ca. 11%


APCOA Parking - som tegner sig for den absolut største del af klagerne - med ca. 44%.


TV 2 Lorry har kontaktet APCOA, som i en mail skriver følgende om de mange klager:


- Dette finder APCOA PARKING helt naturligt, idet vi er branchens største selskab, og har en markedsandel, der er større end vores procentandel af indkomne klager. Mange udstedte kontrolgebyrer medfører mange henvendelser til Parkeringsklagenævnet."

APCOA PARKING


_

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik