Danskerne skylder millioner i motorgæld – nu får de et rykkerbrev fra Skat

Hvis ikke beløbet bliver betalt, risikerer man, at nummerpladerne til ens bil bliver klippet af politiet.

På landsplan har 50.000 bilejere siden foråret 2019 modtaget såkaldte varslingsbreve fra Skattestyrelsen. Foto: Dennis Lehmann/Ritzau Scanpix

De fleste ved, at der kan komme konsekvenser, hvis man ikke betaler sine regninger.

Og det kan netop blive tilfældet, hvis ikke man får betalt de afgifter, som følger med, når man er bilejer. 

Skattestyrelsen har nu sendt rykkerbreve ud til 12.400 bilejere i Region Hovedstaden.

Rykkerbrevene er udsendt for manglende betaling af for eksempel vægtafgift eller grøn ejerafgift.

Rykkerbrevene har indtil videre indbragt 37,6 millioner kroner til statskassen, mens Skattestyrelser oplyser, at cirka 40 procent af rykkerbrevene er blevet indbetalt.

Læs også Eksperter i kor: Indfør kørselsafgifter og undgå trængsel og bilkøer

Skattestyrelsen startede sidste år en fokuseret indsats for at få borgere og virksomheder til at betale sine ubetalte regninger.

Peter Thorgaard, underdirektør i Skattestyrelsen, siger, at man kan se på tallene, at indsatsen virker.

- Vores opgave er at sikre, at folk betaler, hvad de skylder til fællesskabet – hverken mere eller mindre.

Ubetalte regninger overdrages til politiet 

Regninger og rykkerbreve, som ikke bliver betalt, vil blive overdraget til politiet, hvor man i sidste ende kan risikere at nummerpladerne til ens bil bliver klippet, hvis ikke beløbet bliver betalt.

Over hele landet har 50.000 bilejere siden foråret 2019 modtaget såkaldte varslingsbreve fra Skattestyrelsen, om at de mangler at betale motorafgifter.

Læs også Ny analyse puster liv i varm politisk kartoffel: - Det er fremtiden, mener overborgmester

Rykkerbrevene har i perioden ført til, at bilejerne på landsplan har betalt motorgæld for i alt 130 millioner kroner.

En del bilejere mangler dog stadig at betale, og Skattestyrelsen opfordrer derfor til, at man får betalt sine ubetalte regninger.

- Vi er ikke i mål med indsatsen endnu, men vi kan håndtere og oversende langt flere data ad gangen til politiet, end da vi startede i foråret 2019, siger Peter Thorgaard.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik