Dansk erhverv kommer med nødråb mod butikshærgen

Hos Dansk Erhverv viser der sig en ny kedelig tendens. Flere butikker udsættes for tyveri og røveri af unge ned til 9-års alderen.

I forgårs kunne TV 2 Lorry fortælle om 7-eleven på Sjælør Station, der har forkortet sine åbningstider til klokken 18 om aftenen efter problemer med butikstyverier.

Men butikken er ikke ene med det problem. Sådan lyder det i dag fra Dansk Erhverv, der fortæller, at en større del af hovedstadsområdet og også over Sjælland er plaget af lignende problemer.

quote Vi ved, at nogle butikker har ansat vagtværn, men der, hvor der er bander, der har hærget, har det simpelthen været så groft, at butikkerne ikke har kunnet opretholde vagtværnet. 

Henrik Sedenmark, Chefkonsulent, Dansk Erhverv

- Unge lømler helt ned til 9-10-11-års alderen hærger butikkerne, stjæler varerne og truer personalet. De udøver herværk og så videre i butikkerne, siger Henrik Sedenmark, der er chefkonsulent hos Dansk Erhverv.

Myndighederne har taget hånd om situationen lokalt ved 7 Eleven på Sjælør Station, og vil nu forsøge sig med et privat vagtværn. Men Dansk Erhverv mener ikke, at det bør være løsningen.

- Vagtværn er jo absolut ikke det, som er ønskeligt. Det skulle jo gerne være sådan, at en butik kan drives uden et vagtværn, siger Henrik Sedenmark og tilføjer:

- Vi ved, at nogle butikker har ansat vagtværn, men der, hvor der er bander, der har hærget, har det simpelthen været så groft, at butikkerne ikke har kunnet opretholde vagtværnet. Vagtværnet har simpelthen sagt op og sagt; "Vi kan ikke tage den her opgave. Der er for meget vold, der er for mange trusler. Det er simpelthen for groft til at vi kan stå på mål for det her."

quote Der sker absolut noget, men der er nødt til at være fokus på det hele tiden fra vores side, fra politiets side og fra kommunens side, for ellers vil det her eskalere

Henrik Sedenmark, Chefkonsulent, Dansk Erhverv

Henrik Sedenmark anerkender, at politi og kommuner tager problemet seriøst, men så gerne et bredere samarbejde. Det skulle komme ved at de forskellige kommuner og politikredse talte mere sammen og hjalp hinanden om at løse problemet, som ikke kun findes centralt i København.

Et godt eksempel på at få problemet løst er, ifølge Henrik Sedenmark, Kokkedal Station, hvor 7-Eleven ligeledes måtte sløjfe døgnbetjeningen i 2014 under lignende omstændigheder.

Her gik Fredensborg kommune og Hørsholm kommune sammen og iværksatte sammen med DSB, 7-Eleven og politiet en stribe tiltag omkring stationen. Blandt andet blev hækkene klippet ned og belysningen blev forbedret.

I dag er der stadig ekspedition gennem en luge fra 19 til midnat, men ifølge Hørsholm Kommune, så er situationen på Kokkedal Station nu rolig.

Og de erfaringer skal gives videre, mener de hos Dansk Erhverv.

- Der sker absolut noget, men der er nødt til at være fokus på det hele tiden fra vores side, fra politiets side og fra kommunens side, for ellers vil det her eskalere, siger Henrik Sedenmark.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik