Cyklisterne giver bilisterne baghjul

Morten Kabell, Københavns teknik- og miljøborgmester, har solgt embedsbilen og cykler nu på en sort eldreven Panther. Det gør ham til en del af den trend, som i øjeblikket står på i København, og som slår ud i pendlerstatistikken.

Ifølge en ny opgørelse fra Københavns Kommune baseret på tal fra Transportvaneundersøgelsen på DTU foregik 41 procent af den københavnske pendlertrafik i 2013 på cykel.

Det er 5 procentpoint mere end året før. Ifølge opgørelsen er det 11 år siden, at cyklen overhalede bilen som pendlernes foretrukne transport, men i løbet af det seneste år har cyklismen for alvor lagt afstand til bilismen, som i 2013 faldt til 24 procent af pendlertrafikken, skriver Politiken lørdag.

»Vi oplever i øjeblikket en helt fantastisk udvikling. Men vi kan gøre det endnu bedre«, siger Morten Kabell til Politiken lørdag.

Af kommende tiltag vil kommunen ved Knippelsbro-krydset forsøge sig med intelligent lysregulering; et kamera skal læse trafikken og tilpasse reguleringen, så lyset først skifter, når alle cyklister er kommet af sted. På Amagerbrogade vil bilerne få mindre plads på kørebanerne, så busserne kan komme hurtigere frem. På Istedgade er det fodgængerne, som vil kunne nyde godt af ekstra plads fra indskrænkede kørebaner.

Men lidt derfra ved siden af Rådhuspladsen ligger cykelhovedstadens akilleshæl. De seks vejspor på H.C. Andersens Boulevard er biltrafikkens hovednerve i København, og her går grænsen for Morten Kabells cykelvisioner.

»Det er et sår gennem byen. Men jeg er også så realistisk, at jeg godt ved, at det her med bare lige at nedlægge H.C. Andersens Boulevard, vil være svært. Jeg har ikke en plan for, hvordan man kan gøre det«, siger Morten Kabell. Han fantaserer alligevel om at grave en biltunnel og hæve Ladegaardsåen op til overfladen. »Måske når metroen er bygget færdig«, siger han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik