Cyklisterne føler sig tryggere i København

Københavnerne føler sig mere trygge i cykelsadlen end for to år siden. Det viser det nye cykelregnskab, som netop er blevet offentliggjort af Københavns Kommune.

Mens 51 procent af københavnerne var trygge på cykelstien i 2010, er det tal i dag steget til 76 procent, skriver metroxpress.

Og i dag er der da også flere cyklede kilometer mellem de rigtig slemme uheld, end der var for to år siden.

I Dansk Cyklist Forbund mener man dog trods den større tryghed, at der stadig er plads til forbedring.

»Kommunen har gjort et godt stykke arbejde med at identificere de farlige steder i byen og ved blandt andet at adskille cyklister og biler, så der er rødt for cyklisterne, når bilerne drejer til højre. Men det har også betydet dårligere fremkommelighed i byen, fordi man skal vente mere for rødt lys,« siger Erik Hjulmand, der er formand for Dansk Cyklist Forbunds afdeling i København, til metroxpress.

Han mener ikke, man skal prioritere fremkommelighed over sikkerhed, men at problemet er en konsekvens af, at København stadig er en bilby, hvor cyklerne pænt må vente.

»Hvis man siger, man vil være cykelby, så nytter det ikke noget, at man prioriterer bilerne,« siger han til metroxpress.

Teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) er enig med Erik Hjulmand, men hun mener, at det er en balance.

»Vi skal hele tiden prøve at få det til at gå op. Men det er rigtigt, at der er en tradition for, at man planlægger på bilernes præmisser. Og den tanke mener jeg også, vi skal bevæge os væk fra,« siger hun til metroxpress.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik