Cykelsuperstier i modvind

Planen for cykelsuperstier i Hovedstadsregionen kører i øjeblikket på flade dæk.

Flere af kommunerne bag projektet, som skal forbinde hovedstaden og forstæderne langt bedre, har trukket sig helt allerede inden projektet for alvor er kommet i gang, skriver DR København.

F.eks. har Taarnby Kommune sammen med Dragør valgt at træde helt ud af projektet.

Men det skyldes ikke, at det er en dårlig ide at lave sammenhængende cykelstier i regionen, fortæller formand for teknik- og miljøudvalget i Tårnby, Lars Brandstrup:
- Vi stod over for nogle meget store besparelser på den kollektive trafik, og kiggede derfor hele budgettet igennem for at finde penge til flere busser, og det blev altså på bekostning af cykelsuperstierne, siger han til DR København.

Cykelsuperstierne er planlagt som et fælles kommunalt projekt, og netop det at Tårnby sprang fra gjorde, at Dragør Kommune heller ikke kunne se ideen i at fortsætte.

- Meningen har været god og initiativet godt, men finansieringen halter, og derfor må vi også være realistiske - især når vores nabokommune har besluttet at melde pas, siger viceborgmester i Dragør, Pernille Lundqvist, (SF) til DRKøbenhavn.

Men det slår ikke skår i glæden hos områdechef i Københavns Kommune, Brian Hansen, der er formand for styregruppen bag cykelsuperstierne:
- Der er stadigvæk mange kommuner, der bakker op om projektet, og så længe der er kommuner, som vil være med til at skabe sammenhængende ruter, tror jeg, at vi kan holde sammen på det, siger han.

Èn af de kommuner der stadig er med er Gentofte, men det betyder ikke, at kommunen vil sætte alle de midler af, som ellers skal til for at realisere det ambitiøse projekt, lyder det fra Gentofte Kommune.

Men heller ikke det bringer projektet i fare, siger Brian Hansen:
- For at komme i gang med at bygge nogle cykelsuperstier har vi både arbejdet med en basis- og en idealløsning. Idealløsningen skal helt klart ses som en vision, som det godt kan tage mange år at udbygge, siger Brian Hansen til DR København.

Hvis samtlige cykelsuperstier bliver til virkelighed, viser beregninger, at det kan få 30 pct. flere af regionens borgere til at bruge den tohjulede i det daglige.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik