Carlsberg hæver priserne

Carlsberg hæver salgsprisen, oplyser bryggerikoncernen i regnskabet for tredje kvartal. Markederne er stadig udfordrende, og råvarepriserne stiger, hedder det.

Så stiger prisen på øl. Det er beskeden fra Carlsberg i bryggerikoncernens seneste kvartalsregnskab.

- Fremadrettet vil vi blive påvirket af de stigende inputpriser, og vi vil derfor blive nødt til at hæve vores salgspriser, siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen, Carlsberg, i regnskabet.

Ølbrugerne i Østeuropa er ved at komme sig oven på krisen og drikker igen flere øl. Men i Nord- og Vesteuropa har Carlsberg stadig store udfordringer med at få gang i salget.

Desuden er højere råvarepriser altså med til at skrue prisen i vejret på Carlsbergs produkter.

Regnskabet viser et overskud på 2,9 milliarder kroner i tredje kvartal, hvilket var lidt lavere end ventet.

I årets første ni måneder tjente Carlsberg fem milliarder kroner mod 3,2 milliarder i 2009.

Trods udfordringerne kan Carlsberg alligevel skrue forventningerne et lille nøk i vejret til årets resultat. Carlsberg venter nu et resultat før skat på over 10 milliarder kroner i 2010 mod tidligere ca. 10 milliarder kroner.

Carlsberg opjusterer regnskabet ud fra en forventning om, at de nord- og vesteuropæiske markeder, og Rusland vil drikke lidt færre øl, mens asiaterne til gengæld vil drikke mange flere.

Carlsberg regner desuden med at bruge flere penge på reklamer og markedsføring til næste år, oplyser koncernen.

/ritzau/

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik