Buschauffører i opråb: Vores arbejdsvilkår er ikke fair

Buschauffører fra både Region Hovedstaden og Sjælland samles tirsdag på Københavns Hovedbanegård for at gøre passagererne opmærksom på deres arbejdsforhold.

En større antal buschauffører tropper tirsdag eftermiddag klokken 15 op på Københavns Hovedbanegård. Her vil de fortælle passagerne om de forhold, de arbejder under.

Chaufførerne er nemlig stærkt utilfredse med deres køreplaner, som de ikke mener hænger sammen med virkeligheden og skaber nærmest planlagt stress i deres i forvejen travle og hektiske hverdag.

- Der er blevet skåret så meget i vores ruter, så tiderne er fuldstændig urealistiske. Vi kan ikke nå ind og holde vores retmæssige pauser, og mange chaufførere ligger og kører hele dagen uden at kunne nå at komme ind og få mad og drikke eller komme på toilettet, siger buschauffør og talsmand, Peter Nielsen, til TV 2 Lorry.

4 ud af 5 kan ikke holde de nødvendige pauser

At det er et udbredt problem, viser en spørgeundersøgelse blandt chaufførerne, som 3F har taget initiativ til.  

I hovedstadsområdet viser undersøgelsens over 600 svar, at godt fire ud af fem ikke kan holde de nødvendige pauser, de ifølge overenskomsten har ret til. Derudover klager næsten halvdelen over manglende toiletfaciliteter i løbet af dagen.

 

- Vi har nogle pauselokaler rundt omkring, og på nogle af de store ruter går der rigtig mange chauffører gennem sådan et lokale, og de skal alle nå at have noget at spise og på toilettet. Men når man kun lige har fem minutter, så risikerer man ofte, at toiletterne er enten optaget eller ikke ser særligt kønne ud, siger Peter Nielsen.

Op mod 30 chauffører fra henholdsvis hovedstadsområdet, Nordsjælland og Region Sjælland forventes at deltage i dagens faglige aktion på Hovedbanegården.

"Tid til at trykke stop"

Aktionen er en del af en landsdækkende kampagne kaldet "Tid til at trykke stop" hvor buschauffører i hele landet gennem den seneste tid har forsøgt at råbe politikere og trafikselskaberne op.

Det er kommunerne, som har ansvaret for busdriften, mens udbud af busruter går gennem trafikselskaber som eksempelvis Movia.

- Det, man skal forstå, er, at entreprenørerne, altså vognmændene, er lidt gidsler i det her. Når de byder ind på de her ruter, så er der nogle ting, der ligger helt fast, eksempelvis vagttiderne og antallet af busser på ruterne, siger Peter Nielsen.

- Men i de sidste ti år har vi ikke fået mere tid til at køre vores ruter – tværtimod er der blevet mindre tid, og samtidig er der blevet mere trafik. Hvordan man kan få det til at hænge sammen, forstår jeg ikke.

Dagens faglige aktion på Hovedbanegården strækker sig fra klokken 15 og to timer frem. Talsmand Peter Nielsen forsikrer dog, at busdriften ikke vil blive påvirket.

- Vi har ikke nogle planer på nuværende tidspunkt om at lave noget, der generer busdriften i den forstand. Vi nedlægger ikke arbejdet, men går den diplomatiske vej til at starte med og prøver at få en dialog og få skabt noget debat, siger han.

TV 2 Lorry forsøger at få en kommentar fra Movia.

Spørgeundersøgelse blandt buschauffører i hovedstadsområdet:

  • Godt fire ud af fem (82 pct.) fortæller, at de ikke kan holde de nødvendige pauser, de ifølge overenskomsten har ret til, fordi køreplanerne ikke passer til dagligdagen i trafikken.
  • Næsten halvdelen (47 pct.) klager over manglende toiletfaciliteter i løbet af dagen.

  • Tre ud af fem (59 pct.) har fået pause placeret i starten/slutningen af en vagt.

  • Næsten to ud af tre (64 pct.) klager over manglende tid i arbejdsplanen til opstart af bus.

Kilde: 3F-spørgeundersøgelse blandt 600 buschauffører i hovedstadsområdet

 

For få uger siden nedlagde s-togs-lokomotivførerne arbejdet for at holde faglige møder om deres arbejdsvilkår. Se mere om den sag her: 

 

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik