Borgmestre ville have flere elbiler ved sidste valg – har tæt på nul i dag

Omstilling til elbiler er en af de mest oplagte genveje til at sænke en kommunes CO2-udledning, mener Rådet for Grøn Omstilling. Flere borgmestre talte varmt for elbiler ved valget i 2017, men har ikke leveret.

I en række kommuner i hovedstadsområdet kan borgerne se hjemmehjælpen køre på plejebesøg i benzin-biler og varebiler drøne rundt på diesel - selvom borgmestrene i sidste valgkamp sagde, at de ville arbejde for at skaffe flere elbiler.

Det viser en gennemgang af kommunens bilparker og borgmestrenes udtalelser og valgprogrammer, som TV 2 Lorry har foretaget.

Et af de steder, hvor bilparken stort set er kulsort i dag, er i Gribskov Kommune. Op til valget i 2017 bejlede lokallisten nytgribskov med Anders Gerner Frost i spidsen alvorligt til borgmesterposten.

TV 2 Lorry har fundet en tidligere version af nytgribskovs hjemmeside, hvor valgprogrammet for kommunalvalget i 2017 fremgår.

Her står der, at partiet “arbejder for indkøb af klimavenlige biler, når kommunes biler løbende udskiftes.”

Anders Gerner Frost blev borgmester efter valget i 2017, og to år efter valget leasede kommunen 72 benzindrevne Citroën C3-personbiler, i forbindelse med at man hjemtog hjemmeplejen.

1,2 procent af kommunens i alt 168 køretøjer var i juni 2021 grønne. Det viser en opgørelse fra De Danske Bilimportører.

Det mener Anders Gerner Frost dog ikke, at han har kunnet påvirke, selvom han har siddet som borgmester i perioden. 

quote Vi har et vanvittigt stort fokus på klimadagsordenen

Anders Gerner Frost, nytgribskov, borgmester i Gribskov Kommune

- Situationen er den, at det aldrig blev behandlet politisk. Det er en administrativ beslutning, siger Anders Gerner Frost til TV 2 Lorry om de 72 benzinbiler.

Han mener ikke, at han som borgmester kunne have gjort noget for at gøre hele eller dele af indkøbet mere grønt. Borgmesteren pointerer desuden, at kommunen har besluttet at blive CO2-neutral i 2030, og at busserne nu skal køre på el.

- Så vi har et vanvittigt stort fokus på klimadagsordenen. Vi kommer også til at få flere elbiler i Gribskov, det kan jeg garantere - lige meget hvem der er borgmester den 1. januar, siger Anders Gerner Frost. 

Roger Buch, der er ekspert i kommunal forvaltning ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, giver ikke meget for Anders Gerner Frosts argumenter.

- Det er jo ikke rigtigt, at politikerne og borgmesteren ikke kan blande sig i det her. 

- Hvis politikerne synes, at embedsmændene er ved at træffe nogle dårlige beslutninger, så griber borgmesteren og politikerne bare ind og siger, ‘kære venner, vi er uenige i den vej’, og det kan man gøre, hvis der er flertal for det i kommunalbestyrelsen, siger Roger Buch til TV 2 Lorry.

TV 2 Lorry har givet Anders Gerner Frost mulighed for at kommentere Roger Buchs vurdering. Borgmester oplyser i et skriftligt svar:

"Som vi tidligere har fortalt blev vi alene orienteret om, at der var indgået en kontrakt om leje af biler. Det var lige i starten af min borgmestertid, og i dag ville sådan en sag selvfølgelig komme op politisk."

quote Det er jo ikke rigtigt, at politikerne og borgmesteren ikke kan blande sig i det her

Roger Buch, ekspert i kommunal forvaltning ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Line Okholm, der er chef for strategi og HR i Gribskov Kommune, oplyste i oktober til sn.dk, at bilerne blev leaset i 2019.

Gribskov Kommune er ikke den eneste kommune i TV 2 Lorrys sendeområde, hvor den nuværende borgmester i forbindelse med sidste valgkamp talte for flere el-biler - og hvor der i dag er forsvindende få i bilparken. 

Du kan læse et længere interview med Gribskovs borgmester om indkøbet af de 72 benzinbiler her.

Længere nede i artiklen kan du se, hvor mange grønne biler, din kommune råder over. 

Artiklen fortsætter efter billedet... 

Hjemmeplejen i Gribskov Kommune kører i 72 benzindrevne personbiler. Her er nogle af dem.
Hjemmeplejen i Gribskov Kommune kører i 72 benzindrevne personbiler. Her er nogle af dem.
Foto: David Essenbæk Jakobsen

Vil ikke handle på følelser

Også i Halsnæs Kommune var borgmester Steffen Jensen (S) klar i mælet omkring elbiler i forbindelse med valget i 2017.

Efter at være tiltrådt som borgmester skrev han i en klumme i januar 2018 på tv2lorry.dk følgende om sine visioner som borgmester:

“En indsats for miljøet starter med en selv. Derfor skal vi også kigge kommunens eget energiforbrug efter. Kan vi på smarte måder spare på energien i de kommunale bygninger? Kan vi køre mere miljørigtigt?”

Halsnæs Kommune rådede ifølge De Danske Bilimportører over 148 køretøjer i juni 2021. 0 af dem var grønne.

For omkring tre år siden indkøbte kommunen et par håndfulde hybridbiler, der ikke er grønne nok til at indgå i opgørelsen. Manglende midler gjorde det umuligt at købe mere grønt, oplyser Steffen Jensen i dag.

- Dengang har det også været et spørgsmål om økonomi. Så skal jeg jo skære på børn, unge eller ældre.

Hvad vil du sige til de borgere, der troede, at kommunens flåde nu ville være mere grøn?

- Jeg tror, borgerne går lige så meget op i, at vi har en ordentlig velfærd, end at vi handler på følelser i de her sager, siger Steffen Jensen.

quote Jeg tror, borgerne går lige så meget op i, at vi har en ordentlig velfærd, end at vi handler på følelser i de her sager

Steffen Jensen (S), borgmester i Halsnæs Kommune

Borgmesteren påpeger, at kommunen har sat flere og flere penge af til klima på anlægsbudgettet de senere år.

- Vi har nu valgt at prioritere, at klimaforbedringer skal komme unge og ældre til gavn, når vi renoverer vores kommunale bygninger, siger Steffen Jensen, der dog understreger, at kommunen har en plan for udskiftning af bilparken, “når det passer ind i økonomi, og når bilerne skal skiftes.” 

Kørte brintbil i valgkamp

I Køge Kommune var borgmesterkandidat Marie Stærke (S) under valgkampen i 2017 inviteret til at prøvekøre en brintbil. Det var interesseorganisationen Brintbranchen, der stod for arrangementet, og den nuværende borgmester udtalte i den forbindelse til brintbiler.dk:

“Jeg er meget optaget af, at vi skal passe på miljøet også i kommunerne. Her er biler og busser, der ikke kører på fossile brændstoffer en helt rigtig vej at gå. Jeg synes, det var interessant at se og høre om brintbilen og de fordele, der følger med. Miljørigtige biler og busser skal helt sikkert på dagsordenen i Køge kommune.”

Artiklen fortsætter efter billedet...

Marie Stærke ved siden af den Toyota Mirai, som hun prøvekørte under valgkampen i 2017.
Marie Stærke ved siden af den Toyota Mirai, som hun prøvekørte under valgkampen i 2017.
Foto: Brintbranchen

I dag er 0,7 procent af Køge Kommunes 277 køretøjer ifølge tal fra De Danske Bilimportører at betegne som grønne

Marie Stærke har på grund af sygdom ikke været i stand til at stille op til interview på tv eller i telefon. Hun har i stedet sendt følgende skriftlige svar:

- Det er rigtigt, at Køge Kommune ikke har været en "first mover"-kommune, når det kommer til at omstille os til grøn trafik. Men allerede ved sidste udbud var vi faktisk opmærksomme på at tænke mere grønt, end vi hidtil havde gjort.

- Det er derfor, vi fik flere cykler og elcykler, hybrid- og mikrobiler. Løsninger som alle gav god mening i forhold til kommunens økonomi og serviceniveau på det tidspunkt. Nu når vores nuværende udbud udløber, er vi klar til at gå videre med det næste grønne skridt, for udviklingen har gjort det klart for os, at der er meget mere, som vi både kan og bør gøre, skriver Marie Stærke.

Ikke voldsomt imponerende

I Rådet for Grøn Omstilling er seniorrådgiver for klima og transport, Jeppe Juul, skeptisk over for, at nogle kommuner ikke ejer en eneste grøn bil.

- Det er ikke voldsomt imponerede, hvor langt man er nået i nogle kommuner, i forhold til hvad der er lovet i forbindelse med sidste valg. Jeg har stor forståelse for, at mange borgere i kommunerne meget gerne vil have, at kommunerne vælger elbiler og går forrest i omstillingen, siger Jeppe Juul til TV 2 Lorry.

quote Det er ikke voldsomt imponerede, hvor langt man er nået i nogle kommuner i forhold til, hvad der er lovet i forbindelse med sidste valg

Seniorrådgiver for klima og transport i Rådet for Grøn Omstilling, Jeppe Juul

Han mener, at elbiler er et område, hvor det er meget nemt for kommunerne at arbejde med den grønne omstilling. Kommunerne kan nemlig selv bestemme, om de vil investere i det eller ej. Og det vejer tungt, mener Jeppe Juul.

- Det betyder meget for både den lokale luftforurening og støj. Og så betyder det jo noget, at det offentlige går forrest i den grønne omstilling, så man viser et godt eksempel for borgerne. Samtidig har det aldrig været nemmere eller billigere at vælge elbiler, end det er i dag, og derfor er det helt oplagt, at kommunerne skal gøre det, siger Jeppe Juul.

Kan det ikke give mening, at bruge benzinbiler for nogle kommuner, der skal dække store afstande?

- Det er et meget validt argument, hvis det blev brugt for ti år siden. Men i dag har jeg meget vanskeligt ved at forestille mig, at en kommune ikke kan finde en elbil i forhold til den rækkevidde, der er behov for, siger Jeppe Juul, der pointerer, at en normal elbil har en rækkevidde på mellem 300 og 500 kilometer.

Jeppe Juul efterlyser, at alle kommuner laver en plan for, hvor hurtigt de vil omstille deres flåde til elbiler. Desuden mener Rådet for Grøn Omstilling, at Transportministeriet skal hjælpe kommunerne rent praktisk, i det omfang det er nødvendigt.