Borgerslag har fået 76.000 underskrifter på 12 dage - vil politikere sænke benzinafgifterne?

Et borgerforslag om at fjerne afgifterne på benzin har fået tusindvis af underskrifter. Her kan du se, hvad skatteordførerne mener om det.

Det bliver bare dyrere og dyrere at tanke sin bil. Og på bare en enkelt måned er priserne på brændstof ifølge Danmarks Statistik steget med 25 procent.

For et par uger siden startede fire jyder et borgerforslag mod afgifter på benzin: "Fjern alle afgifter på benzin og diesel".

På tolv dage har mere end 76.000 danskere underskrevet det.

Af forslaget fremgår det, at alle afgifter på benzin og diesel bør fjernes, så den almindelige dansker kan få en hverdag til at hænge sammen.

Hvis der ingen afgifter var på benzin, ville prisen for en liter i øjeblikket være 9,23 kroner. Det viser en opgørelse på drivkraftdanmark.dk.

Der ville altså være meget at spare for den enkelte forbruger, hvis afgifterne blev sløjfet.

I onsdags vedtog regeringen i Irland at skære i afgifterne på benzin, for hvad der svarer til cirka 1,5 krone per liter, skriver The Guardian

TV 2 Lorry har derfor spurgt fire af Folketingets skatteordførere, om de ligeledes overvejer at sænke afgifterne på fossile brændstoffer.

Det mener skatteordførerne i Folketinget

Skatteordfører S Troels Ravn

Troels Ravn, skatteordfører

parti-logo

Troels Ravn, skatteordfører

- Situationen er alvorlig, der er krig i Europa, og det kan også mærkes herhjemme.


- Helt overordnet holder vi skarpt øje med udviklingen i øjeblikket. Både borgere og virksomheder står i en alvorlig situation. De stigende priser på brændstof kan presse mange danskeres privatøkonomi.


- I øjeblikket kigger Skatterådet på, om man kan hæve kørselsfradraget. Det er i øvrigt misforstået, at staten tjener bunker af penge på afgifter.


- Men skal vi ændre afgifterne, er der naturligvis den mulighed at indkalde til forhandlinger. Vi lytter til det hele. Regeringen kan naturligvis også lave en lovforslagsændring. Men til det kan jeg kun sige, at vi holder øje med udviklingen. 


Skatteordfører V Louise Schack

Louise Schack, skatteordfører

parti-logo

Louise Schack, skatteordfører

- Jamen, vi har stor forståelse for, at mange danskere føler sig presset i øjeblikket. For tiden stiger priserne på brændstof rigtig meget. Det er klart, at vi befinder os i en alvorlig situation.

- Vi har helt klart et ansvar for at tage danskernes udfordringer alvorligt. Vi forstår, at der er danskere, der kan have problemer med at få det til at hænge sammen. Hos Venstre kigger vi altid åbent på de forslag, der kommer. Uanset om det er fra vores kollegaer eller fra borgerne.

- Der skal være et flertal for at lave en lovforslagsændring. For at det kan lade sig gøre, må regeringen indkalde til forhandlinger. Men det glæder os, at Skatterådet nu er begyndt at se på kørselsfradraget.

Rune Lund skatteordfører Enhedslisten

Rune Lund, skatteordfører

parti-logo

Rune Lund, skatteordfører

- Det er dårlig ide at indføre lavere afgifter. Det vil øge forbruget og være i konflikt med vores arbejde med at nå 2030-målene.


- Hvis vi bare sænker afgifterne på benzin og diesel, så rammer det jo alle. Derfor synes vi, man skal sætte ind overfor de mennesker, der har små eller almindelige indkomster. For eksempel i form af en målrettet kompensationsordning, som den vi fornylig indgik om varmechecken. 


- Vejen til grøn omstilling skal foregå på en socialretfærdig måde. Hvis ikke den gør det, vil vi skabe en stor modstand hos dem med lavest indkomst. Så har vi pludselig De Gule Veste i København. 

Dennis Flydtkjær DFskatteordfører

Dennis Flydtkjær, skatteordfører

parti-logo

Dennis Flydtkjær, skatteordfører

- Vi vil gerne have, at folk har råd til at komme på arbejde. Derfor bør vi kigge på kørselsfradraget og afgifterne på brændstof. 


- Både i regeringen og Folketinget bliver vi nødt til at tage et ansvar. Det fortrænger andre ting i privatøkonomien, når benzinen er så dyr.



- I DF mener vi, det skal kunne betale sig at køre på arbejde. Omvendt er det jo dårligere for klimaet. Men af hensyn til de mennesker, der bliver nødt til at tage bilen på arbejde, skal vi kigge på det her. Det kan vi gøre ved at ændre befordringsfradraget eller sænke afgifterne på benzin.


- Vi får mere ind i moms på brændstof. Det kan vi sætte penge af med. Ligesom vi havde en krigskasse under covid-19, kunne vi også få en krigskasse på afgiftsområdet. Nu hvor der rent faktisk er krig i Europa, ville det være oplagt. 

TV 2 Lorry har også rakt ud til Konservative, SF og Liberal Alliance og Nye Borgerlige, men de er ikke vendt tilbage på henvendelsen.

Flere af politikerne i rundspørgen nævner, at Skatterådet har aftalt at se ind i mulighederne for at hæve befordringsgodtgørelsen. 

Som regel fastsættes både kørselsfradrag og befordringsgodtgørelsen en gang om året. Det nye er, at Skatterådet nu vil drøfte, om der i ekstraordinære situationer, som den vi befinder os i lige nu, skal ændres i, hvor ofte kørselsfradraget fastsættes. 

Det kom tidligere på ugen frem i en mailkorrespondance mellem Skattestyrelsen og Skatterådet. På næste Skatterådsmøde skal de derfor drøfte mulighederne for at ændre på kørselsfradraget for 2022, skriver Fagbladet 3F

For nuværende er der dog ikke noget, der tyder på, at en stigning i kørselsfradraget er lige om hjørnet.