Borgere skal belønnes for indbrudssikring

Finder politiet en lejlighed eller en bil fyldt med formodede tyvekoster, kan det i dag tage tid - meget lang tid - for ordensmagten at finde frem til tyvekosternes ejermænd.      

 Og i værste fald kan ordensmagten ikke bevise, at genstandene er blevet stjålet, og den formodede gerningsmand slipper for en sag og kan beholde kosterne.     
Problemet er nemlig, at danskerne er for dårlige til at mærke eller registrere deres ting, lyder vurderingen fra politiassistent Keld Jakobsen fra Nordsjællands Politi, der i ca. ti år har arbejdet med indbrud:
     
»Får vi eksempelvis et fladskærmsfjernsyn ind, så kan der være stjålet 200 af den slags på Sjælland i løbet af den senere tid, og så tager det altså lang tid at ringe rundt til alle. Folk har generelt ikke serienumre på deres ting. Mange tror, at det altid står på kvitteringerne, men det gør det ikke. Og hvis vi ikke kan finde gerningssteder til tyvekoster, så kan vi reelt ikke gøre så meget,« siger han.
     
Keld Jakobsen peger derfor på en række initiativer til en bedre sikring af danskernes værdifulde ejendele.
     
Forslagene er tidligere sendt til Justitsministeriet og går bl.a. ud på, at detailhandlen fremover skal sørge for, at serienumre altid fremgår af fakturaer og kvitteringer, og at forsikringsselskaberne skal oprette en database, hvor forsikringstagernes ejendele kan blive registreret.
     
SF har i forvejen et forslag på vej om, at borgere, der gør en særlig indsats for at sikre sig mod indbrud, skal have en økonomisk gevinst, når de forsikrer sig, forklarer retsordfører Karina Lorentzen Dehnhardt.
     
»Vi skal i dialog med forsikringsselskaberne for at få indrettet en ordning, hvor det kan give en billigere forsikringspræmie, hvis man eksempelvis mærker sine mest værdifulde ejendele eller indbrudssikrer sit hus. Men vi skal finde en løsning med branchen. Vi kan ikke påtvinge forsikringsselskaberne at gøre det,« siger retsordføreren, der også bakker op om at få involveret detailhandlen.
     
Andre partier på Christiansborg er ligeledes lydhøre. Venstres retsordfører, Kim Andersen, peger på, at ansvaret for at få registreret ejendele må ligge hos borgerne selv.
     
»Men det vil være naturligt, hvis forsikringsselskaberne stiller nogle krav, har en vis rådgivning og måske udvikler nogle systemer med standardiserede registreringsmetoder, så det gør det let for både selskabet og forsikringstageren. Og med hensyn til præmien så kan der være en forhøjet pris, hvis man ikke tager imod tilbuddet om registrering,« påpeger han.
     
Socialdemokraternes Karen Hækkerup er interesseret i at se nærmere på området, men understreger at kriminalitetsbekæmpelse ikke »må blive borgernes eget ansvar«.
     
Formand for Folketingets Retsudvalg, Peter Skaarup (DF), peger på, at enkelte forsikringsselskaber allerede i dag giver rabat, hvis borgeren investerer i en tyverialarm - men ifølge ham kunne den idé udbredes til hele branchen, og han foreslår også en dialog med private virksomheder, der eksempelvis udvikler sporingsmekanismer til elektronik.
     
»Indbrud dominerer desværre stadig kriminalitetsstatistikkerne, så vi må hele paletten rundt for at gøre mere på området,« siger han.
     
Forsikringsselskabernes brancheorganisation, Forsikring & Pension, afviser dog, at det vil være muligt at lave systematiserede nedslag i præmierne.
     
»Forsikringsselskaberne er konkurrenter indbyrdes, så tiltag, der får indflydelse på pris og kundeforhold, det er op til det enkelte forsikringsselskab. Man skal ikke regne med at se nogle fælles brancheudspil på det her område. Vi kan hjælpe med at bane vej for mærkning og sikring, men det kører på frivillighed og rådgivning,« siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen fra afdelingen for skadesforsikring.
     
Han tilføjer dog, at forsikringsbranchen allerede er i dialog med Rigspolitiet for at undersøge muligheden for at oprette en database for stjålne genstande.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik