I hovedstaden går det langsommere end i Jylland – men er det et problem?

Kortlægning af bilpendleres gennemsnitshastighed afslører behov for investeringer i hovedstadsområdets vejnet, mener organisation. Forfejlet metode, mener trafikforsker.

Bilpendlere i hovedstadsområdet kører i nogle tilfælde halvt så hurtigt på vejene, når de skal på arbejde, set i forhold til bilpendlere i nogle jyske kommuner.

Det viser en kortlægning fra organisationen SMVdanmark, som ved hjælp af Google Maps og Danmarks Statistik har lavet en opgørelse over den gennemsnitlige hastighed, som bilpendlere i hver kommune kører med til og fra arbejde.

Kortlægningen viser, at bilpendlere i hovedstadsområdet transporterer sig langsommere end i resten af landet.

For eksempel tøffer en bilpendler fra Frederiksberg af sted med en gennemsnitsfart på 43,8 kilometer i timen, mens en bilpendler i Sønderborg drøner med en gennemsnitshastighed på 88 kilometer i timen.

Kommuner med den laveste pendlingshastighed

  • Frederiksberg: 43,8 kilometer i timen


  • Rødovre 45,1 kilometer i timen


  • Albertslund 48,7 kilometer i timen


  • Glostrup 48,8 kilometer i timen


  • Brøndby 48,9 kilometer i timen


  • Hvidovre 49,7 kilometer i timen


  • Dragør 50,8 kilometer i timen 


  • Herlev 51,5 kilometer i timen 


  • Ballerup 52,6 kilometer i timen 


  • Gladsaxe 53,9 kilometer i timen



Kilde: SMVdanmark

Kalder på investeringer i hovedstadens vejnet

Bevæbnet med de resultater mener SMVdanmark, der er hovedorganisation for omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder, at have udarbejdet en målestok for, hvor godt vejnettet er, og om der er plads nok på vejene.

Her er organisationens konklusion klar:

- SMVdanmarks analyse viser, at det ikke mindst er hovedstadsområdets veje, som bør prioriteres i de igangværende politiske forhandlinger om fremtidens infrastruktur, udtaler Bjarke Roed-Frederiksen, chefkonsulent i SMVdanmark.

Derfor mener SMVdanmark, at politikerne på Christiansborg bør bruge resultaterne, når de i den kommende tid skal forhandle om fremtidens investeringer, når den store infrastrukturaftale skal forhandles på plads.

Der er bare ét problem: Rapportens resultater er stort set ubrugelige.

Trafikforsker skyder kortlægning ned

At konkludere noget på baggrund af bilpendleres gennemsnitshastigheder er nemlig både forsimplet og forfejlet. Det forklarer Jeppe Rich, der er trafikforsker og professor på DTU, Danmarks Tekniske Universitet.

- Den metode kan man ikke rigtig bruge til at sige noget om, hvordan tilstanden på vejnettet er, eller om der er behov for at lave investeringer i et specifikt område. Det er en forsimplet måde at gøre tingene op på, for der er et hav af forskellige faktorer, der påvirker gennemsnitshastighed, siger han.

Derfor betyder lav gennemsnitshastighed blandt bilpendlere ikke nødvendigvis, at vejnettet trænger til en overhaling, påpeger han.

- Det kan godt være, at der er et behov for investeringer i vejnettet i hovedstadsområdet. Men det er ikke på baggrund af gennemsnitshastigheden for bilpendlere. For i de kommuner, hvor der køres langsomst, er rejsetiden også oftest tilsvarende kort, siger trafikforskeren videre til TV 2 Lorry.

Organisation anerkender kritik

Bjarke Roed-Frederiksen fra SMVdanmark erkender, at gennemsnitshastighed alene næppe er nok til at kunne give endelige diagnoser om et vejnets helbred.

- Det er rigtigt nok, at der er mange måneder at belyse fremkommelighed på, og at der er mange andre faktorer der spiller ind i forhold til gennemsnitshastigheden. Det her er en ny metode, vi har brugt, og vi synes, det er validt data, som afspejler bilpendlernes mønstre og er let at forholde sig til, siger han til TV 2 Lorry.

Hvordan forsvarer I, at gennemsnitshastigheden skulle være et udtryk for vejnettets helbred, når en trafikforsker nu siger det ikke er tilfældet?

- Vi synes, det er en god målestok, som er en blandt mange. Vi anerkender selvfølgelig at der er andre faktorer, der spiller ind. Men gennemsnitshastighed er stadig håndgribeligt og konkret data.

Men i rapporten skriver I jo, at ”pendlingshastigheden bruges som et mål for, hvor godt vejnettet er". Er det her ikke bare jer, der prøver at fremlægge nogle resultater på en måde, som skal komme jeres medlemmer til gode?

- Sådan kan jeg ikke lide at udtrykke det. Men det er klart, at vi er sat i verden for at tale vores medlemmers sag. Og i rapporten er vi jo også tydelige om, at det er baseret på en præmis om, at gennemsnitshastighed er målestokken.

I SMVdanmarks kortlægning påpeges det også, at selv om hovedstadskommunernes bilpendlere kører langsommere til og fra arbejde, så har de dog også ofte den laveste pendlingstid, fordi de pendler kortere ruter.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik