Stort betonstykke dræbte bilist - nu skal autoværn laves om

En dødsulykke på Motorring 3 har vist, at betonautoværnet på en del af strækningen i ekstreme tilfælde kan udgøre en fare i sig selv. Derfor vil Vejdirektoratet nu lave det om.

Motorring 3 bugter sig vest om København og er en af de allermest trafikerede veje i hele Danmark. 

På den lidt over ti kilometer lange strækning mellem Jægersborgvej og Jyllingevej er der i dag et særligt betonautoværn med buede låg.

Her ses de buede låg på betonautoværnet på en del af Motorring 3.
Her ses de buede låg på betonautoværnet på en del af Motorring 3.
Foto: Niels Knuth / TV 2 Lorry

Da en chauffør i august sidste år mister herredømmet over sin lastbil og kører ind i betonautoværnet tæt ved afkørsel 19 mod Buddinge, sker der noget yderst tragisk. 

Tre af lågene på autoværnet river sig løs, og store stykker beton bliver slynget over i den modsatte vejbane, hvor en kvindelig bilist i 30'erne kommer kørende. Hun bliver ramt gennem forruden og mister livet. 

- Ulykken er meget usædvanlig på grund af voldsomheden, og fordi lastbilen rammer så frontalt ind i autoværnet. Normalt rammer biler mere med siden til, hvilket betyder at de ligesom bliver afvist af autoværnet. Men i det her tilfælde virkede autoværnet som en fast genstand, der blev kørt ind i, forklarer Michael Aakjer Nielsen, der er afdelingsleder hos Vejdirektoratet

Betonautoværnets konstruktion og omstændighederne omkring ulykken er siden blevet kulegravet af Vejdirektoratet, der også er nået frem til en konklusion.

Michael Aakjer Nielsen er afdelingsleder for Projekt og Vejudstyr hos Vejdirektoratet.
Michael Aakjer Nielsen er afdelingsleder for Projekt og Vejudstyr hos Vejdirektoratet.
Foto: Niels Knuth / TV 2 Lorry

- Vi har besluttet at fjerne lågene på betonautoværnet på Motorring 3. Vi har ikke tidligere oplevet, at et uheld af den her kraft kan medføre, at lågene kan gå i stykker, men vi vil ikke have den risiko fremover, så derfor bliver lågene fjernet, lyder det fra Michael Aakjer Nielsen.

- Vi er blevet klogere

Der er to formål med at have låg på betonautoværnet på Motorring 3. 

- Det ene er æstetisk. Der er på dele af strækningen en niveauforskel på de sydkørendes kørespor og de nordkørendes kørespor. Den niveauforskel skjuler de buede låg. Det andet formål er driftsmæssigt. De hindrer begroning - eksempelvis ukrudt, og så beskytter de nogle tekniske installationer, der er inde i autoværnet, fortæller Michael Aakjer Nielsen. 

Betonautoværn med buede låg findes i dag kun på Motorring 3, men på strækninger på både Helsingørmotorvejen og Holbækmotorvejen er der betonautoværn med flade låg. Vejdirektoratet er ved at undersøge, om de også bør fjernes. 

Her ses de flade låg på betonautoværnet på en del af Holbækmotorvejen.
Her ses de flade låg på betonautoværnet på en del af Holbækmotorvejen.
Foto: Niels Knuth / TV 2 Lorry

- Vi har sat et rådgivningsfirma til at kigge på konstruktionen på Helsingørmotorvejen og på Holbækmotorvejen. Det er et andet design - lågene er flade, hvor de på Motorring 3 er buede. Måske er de flade låg mere resistente overfor de her voldsomme påvirkninger. Det skal rådgivningsfirmaet hjælpe os med at finde ud af, fortæller Michael Aakjer Nielsen. 

- Nu er det besluttet, at de her låg skal fjernes på Motorring 3. Kan man så sige, at det var en fejl at lægge dem på til at starte med?

- Man kan sige, at uheldet er meget, meget usædvanligt, og vi har aldrig oplevet det før, og vi har jo den her type betonautoværn med låg på Motorring 3, på Helsingørmotorvejen og på Holbækmotorvejen, og vi havde det førhen i fyrre år på Lyngbyvejen, og vi har aldrig oplevet noget tilsvarende. Vi har handlet ud fra bedste erfaring og bedste viden... men vi er blevet klogere, lyder det fra Michael Aakjer Nielsen. 

Vejdirektoratet vil fjerne lågene på Motorring 3, når der er råd til det. 

- Vores nuværende driftsbevilling kan ikke rumme den omkostning på knap otte millioner kroner, som vi vurderer, det vil koste. Så det er et spørgsmål om, hvornår vi får midlerne, lyder det fra Michael Aakjer Nielsen. 

Indtil lågene på betonautoværnet på Motorring 3 bliver fjernet, behøver bilisterne dog umiddelbart ikke bekymre sig om, hvorvidt lågene vil rive sig løs, hvis der sker endnu en påkørsel. 

Holbækmotorvejen med fladt låg på betonautoværnet.
Holbækmotorvejen med fladt låg på betonautoværnet.
Foto: Niels Knuth / TV 2 Lorry

- Altså, ulykken har jo vist, at det desværre kan forekomme, men risikoen for trafikanterne vurderer vi som værende meget, meget, meget lille, netop fordi det aldrig er forekommet før, og de her autoværn har jo trods alt stået der i mange år, afslutter Michael Aakjer Nielsen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik