Betalingsring koster Roskildes bilpendlere 39 mio.

En betalingsring omkring København vil komme til at koste Roskildes bilpendlere 39 millioner kroner om året. Det er en af konklusionerne i den rapport, som Niras har lavet for Roskilde Kommune for at belyse en betalingsrings konsekvenser lokalt, skriver DAGBLADET Roskilde. udtalelse.

De 39 millioner kroner bliver 3900 Roskilde-bilisters udgift, hvis betalingsringen placeres ved Ring 3. Kommer den ved Københavns kommunegrænse eller ved Ring 2, berøres færre, og så bliver den samlede udgift set med Roskilde-øjne 22 millioner kroner.
Rapporten dokumenterer også, at de pendlere, der kan anvende offentlig transport, i vid udstrækning allerede gør det, og at en stor del af bilpendlerne ikke har et alternativ til bilen, fordi de enten bor eller arbejder steder, der ikke er let tilgængelige med kollektiv trafik.
En forbedring af alternativerne ligger dog ikke lige om hjørnet. Det vil først være muligt at sætte flere tog ind i 2018, når den ny bane København-Køge-Ringsted er indviet, og selv hvis man ville satse på længere, bredere eller hurtigere tog, vil de ikke kunne leveres før om fem-seks år, konkluderer Niras.
- Rapporten viser, at der vil være store bysamfund, for eksempel Jyllinge, der vil blive meget berørt af en betalingsring, fordi der ikke er reelle alternativer til bilen. Det er dem, regeringen må fokusere på at etablere, siger Roskilde borgmester, Joy Mogensen (S).
Hun opfordrer regeringen til at lade være med at forhaste sig.
Venstres Peter Madsen mener, rapporten bekræfter de værste anelser, man kunne have.
- Den viser klart, at når man kommer ned i materien, har en betalingsring langt flere negative konsekvenser end positive. Det har handlet utroligt meget om det indre København, men der kunne laves en rapport som vores i stribevis af kommuner uden for København, og den viser, at det vil være et fantastisk tilbageslag på forbruget og på hele erhvervslivet i Region Sjælland, for når bilpendlerne skal betale 39 millioner, har de ikke længere de penge til forbrug, og det vil ramme erhvervslivet hårdt, siger Peter Madsen.
Rapporten vil blive diskuteret i byrådet i morgen, men det er usikkert, om partierne kan blive enige om en fælles


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik