Beredskabsstyrelse advarer mod forkerte opslag

Corona-epidemien har givet kampagne fra Beredskabsstyrelsen ny aktualitet

Mange er opskræmte over coronasmitten. Derfor mener Beredskabsstyrelsen, at det er vigtigt at undgå forkerte opslag om sygdommen og situationen. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Landet er i krise, og befolkningen tørster efter information om covid-19-epidemien. Her har de sociale medier fået en vigtig rolle, men medierne har samtidig en bagside - for det er ikke altid, at den information, der deles, er rigtig.

Nu opfordrer Beredskabsstyrelsen danskerne til at tænke sig om, før de deler opslag på sociale medier som for eksempel Facebook, Instagram og Twitter.

Det sker med kampagnen "Tænk Før Du Deler. Kampagnen er udtænkt til at kunne fungere i langt de fleste krisesituationer og corona-epidemien  har givet den ny aktualitet. Derfor er den sendt ud igen.

- Det er faktisk en helt generel kampagne til krisesituationer. For der kommer en masse information ud, og vi ser, at de kan være mere eller mindre lødige. Kampagnen er en opfordring til, at man skal tænke sig om, siger Lars Aabjerg Pedersen, der er kommunikationschef i Beredskabsstyrelsen.

Han understreger, at han og styrelsen ikke vil gøre sig til dommere over, hvad der er rigtigt og forkert - det er stadig op til folk selv, hvad de deler.

- Vi vil på ingen måde diktere, hvad man skal mene, men vi opfordrer til, at man lytter til myndighederne, og så kan man måske lige tjekke kilden, inden man deler opslag, så man ikke kommer til at sprede misinformation, siger han.

Læs også 28 personer er indlagt på sygehus med coronavirus

Det kan være information om, hvor farlig, corona-virussen er - eller ikke er - det kan være information om styrkelse af immunforsvaret, yogaøvelser og i massevis af gode - og velmente råd, som i stor stil ses på sociale medier i øjeblikket. Man skal bare huske at være kritisk når man læser - og i særdeleshed før man deler.

- Sociale medier har jo en enorm kraft til at sprede vigtig og rigtig information. Man kan støtte alle mulige hjælpeinitiativer og dele vigtige meddelelser. Men der kan være information, der ikke skulle have været delt, påpeger Lars Aabjerg Pedersen.

Sådan ser Beredskabsstyrelsens kampagne til folk ud, når landet er i krise.

Læs også Populært drukspil har smittet flere med coronavirus

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik